Uchwała nr XLVII/293/2010 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu kwidzyńskiego.
Uchwała nr XLVII/293/2010
Rady Powiatu Kwidzyńskiego
z dnia 30 sierpnia 2010 r.
w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu kwidzyńskiego.
Na podstawie art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) oraz art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm. Rada Powiatu uchwala, co następuje:
§ 1.
Przyjmuje się tryb prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu kwidzyńskiego, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2.
Uchyla się uchwałę nr IX/78/07 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie procedury uchwalania budżetu powiatu kwidzyńskiego oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do Uchwały Rady
Powiatu Kwidzyńskiego Nr
XLVII/293/2010
z dnia 30 sierpnia 2010 r.
Tryb prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu kwidzyńskiego.
§ 1.
W pracach związanych z przygotowaniem i opracowaniem projektu budżetu uczestniczą:
-
zarząd powiatu,
-
skarbnik powiatu,
-
dyrektorzy wydziałów, pracownicy samodzielnych stanowisk Starostwa Powiatowego,
-
kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
-
kierownicy służb, inspekcji i straży - zwanych dalej jednostkami organizacyjnymi powiatu.
§ 2.
Materiały do projektu budżetu powiatu opracowywane są na podstawie :
-
ustawy o finansach publicznych,
-
przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy,
-
informacji o jednostkach finansowanych z budżetu, z uwzględnieniem jednostek przewidzianych do uruchomienia bądź likwidacji w kolejnym roku budżetowym,
-
wynagrodzeń, obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy,
-
prognozowanych wskaźników wzrostu cen towarów i usług oraz planowanego wzrostu wynagrodzenia na rok następny,
-
zaciągniętych zobowiązań, w tym z tytułu obsługi długu powiatu kwidzyńskiego.
§ 3.
-
Komisje Rady, dyrektorzy wydziałów, pracownicy samodzielnych stanowisk, kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży, opracowują i przedkładają skarbnikowi powiatu propozycje i wnioski do projektu budżetu w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy;
-
Propozycje i wnioski do projektu budżetu, o których mowa w pkt. 1 powinny zawierać:
-
Plan dochodów, zgodnie z tabelą nr 1;
-
Plan wydatków, zgodnie z tabelą nr 2;
-
Plan finansowo rzeczowy wydatków majątkowych, zgodnie z tabelą nr 3;
-
Wykaz programów i projektów realizowanych ze środków pochodzących
z budżetu Środków Europejskich i innych źródeł zagranicznych, zgodnie
z tabelą nr 4; -
Informację o stanie zatrudnienia i wynagrodzenia, zgodnie z tabelą nr 5.
-
Do propozycji wniosków wymienionych w pkt 1 należy dołączyć szczegółową kalkulację i uzasadnienie.
§ 4.
Skarbnik powiatu, w oparciu o przedłożone materiały planistyczne, wnioski, a także prognozowane kwoty dochodów własnych powiatu, dotacji celowych na realizacje zadań własnych oraz zadań z zakresu administracji rządowej i przekazanej informacji przez Ministra Finansów o kwotach planowanych dochodów w tym subwencji ogólnej z budżetu państwa, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu uchwały budżetowej.
§ 5.
-
Zarząd Powiatu, na podstawie materiałów opracowanych przez skarbnika powiatu, przygotowuje projekt uchwały budżetowej, w szczegółowości określonej przepisami;
-
Projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem oraz materiałami informacyjnymi, Zarząd Powiatu przedkłada Przewodniczącemu Rady Powiatu Kwidzyńskiego do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy;
-
Zarząd Powiatu przesyła projekt uchwały budżetowej z uzasadnieniem oraz materiałami informacyjnymi Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Gdańsku w terminie do 15 listopada poprzedzającego rok budżetowy oraz niezwłocznie ogłasza go w BIP;
-
W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Przewodniczącemu Rady Powiatu Kwidzyńskiego, Zarząd Powiatu przekazuje podległym jednostkom organizacyjnym informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych;
-
Jednostki organizacyjne powiatu opracowują projekty planów finansowych w terminie do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej.
§ 6.
-
Przewodniczący Rady Powiatu przekazuje w terminie 5 dni projekt budżetu wraz z uzasadnieniem i materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom Rady;
-
Stałe Komisje Rady w terminie od 20 listopada do 2 grudnia każdego roku odbywają posiedzenia, na których formułowane są na piśmie opinie o projekcie budżetu;
-
W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do projektu budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie, istnieje obowiązek wskazania przez komisję źródła jego sfinansowania na każdym etapie opiniowania projektu budżetu;
-
Stałe Komisje Rady bez zgody Zarządu Powiatu nie mogą wnioskować wprowadzenia w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu powiatu;
-
Opinie poszczególnych komisji są podstawą do sformułowania do dnia 5 grudnia każdego roku przez Komisję Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów opinii o projekcie budżetu.
§ 7.
Do 7 grudnia każdego roku Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów przekazuje Zarządowi Powiatu wnioski i opinie dotyczące projektu budżetu z uwzględnieniem opinii, o których mowa w § 6 pkt. 5 niniejszego trybu.
§ 8.
-
Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z wnioskami i opiniami, o których mowa w § 7 oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej, może dokonać ewentualnych poprawek w projekcie budżetu. Autopoprawki wniesione przez Zarząd Powiatu zostaną przedstawione najpóźniej w dniu sesji Rady Powiatu na której ma być podjęta uchwała budżetowa;
-
Ostateczny projekt budżetu Zarząd Powiatu przedstawia Radzie Powiatu celem jego uchwalenia;
-
Przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały, należą do wyłącznej kompetencji Zarządu Powiatu.
-
Rada Powiatu uchwala budżet powiatu przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego;
-
W przypadku nie uchwalenia budżetu w terminie do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, przedstawiony przez Zarząd Powiatu projekt uchwały budżetowej jest podstawą gospodarki finansowej, jednak nie dłużej niż do 31 stycznia roku budżetowego.
§ 9.
Porządek obrad sesji Rady Powiatu, na której rozpatrywany będzie projekt budżetu, powinien zawierać następujące punkty:
-
przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Zarządu Powiatu,
-
przedstawienie opinii i wniosków komisji stałych, w tym opinii Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów,
-
odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku,
-
przedstawienie autopoprawki oraz stanowiska Zarządu Powiatu do nieuwzględnionych propozycji zmian budżetu wynikających z złożonych opinii lub wniosków przez komisje stałe rady,
-
dyskusja nad wnioskami, poprawkami i ich przegłosowanie,
-
głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
§ 10.
Projekt uchwały budżetowej , o której mowa § 5 ust. 1, w powinien określać:
-
prognozowane dochody budżetu w podziale na dochody bieżące i dochody majątkowe, z wyszczególnieniem w planie dochodów budżetu, stanowiącym załącznik do uchwały, dochodów według działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej,
-
wydatki budżetu powiatu w podziale na działy, rozdziały klasyfikacji budżetowej
z wyodrębnieniem:
-
wydatków bieżących, w szczególności:
-
wydatków jednostek budżetowych, w tym na:
-
wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
-
wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań;
-
-
dotacji na zadania bieżące;
-
świadczeń na rzecz osób fizycznych;
-
wydatków na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego;
-
wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, przypadające do spłaty w danym roku budżetowym;
-
obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego.
-
wydatków majątkowych, w tym:
1) inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego;
2) zakup i objęcie akcji i udziałów;
3) wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.
§ 11.
Projekt uchwały budżetowej może zawierać upoważnienie dla Zarządu Powiatu między innymi do:
-
zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego przejściowego deficytu budżetu powiatu,
-
dokonywania zmian w budżecie, polegających na przeniesieniu wydatków między rozdziałami, grupami, paragrafami w ramach działu klasyfikacji budżetowej,
-
przekazania uprawnień dla kierowników jednostek organizacyjnych powiatu do dokonywania przeniesień planowanych wydatków, z wyłączeniem przeniesień między działami, rozdziałami i grupami wydatków, które wynikają z przepisów ustawy o finansach publicznych,
-
zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania powiatu i termin zapłaty upływa w roku następnym,
-
przekazania uprawnień dla kierowników jednostek organizacyjnych powiatu do zaciągania zobowiązań z tytułu zawieranych umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,
-
inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu wynikające z przepisów ustawy o finansach publicznych.
§ 12.
-
Do projektu uchwały budżetowej Zarząd Powiatu załącza uzasadnienie i materiały informacyjne.
-
Uzasadnienie i materiały informacyjne do projektu budżetu powinny zawierać:
-
w zakresie dochodów - szczegółowe omówienie z poszczególnych źródeł dochodów, ze wskazaniem sposobu lub podstaw ich obliczania,
-
w zakresie wydatków - szczegółowe uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków, z wyodrębnieniem :
-
kwoty i struktury planowanych wydatków budżetu powiatu, co najmniej
w działach klasyfikacji budżetowej w porównaniu do przewidywanego wykonania w roku ubiegłym, -
wydatków na zadania własne o charakterze obligatoryjnym,
-
wydatków na zadania z zakresu administracji rządowej,
-
wydatków na cele majątkowe,
-
dotacji .
-
omówienie przychodów związanych z pokryciem deficytu budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami długoterminowych kredytów (pożyczek, obligacji),
-
omówienie zadań inwestycyjnych, ze wskazaniem w szczególności:
-
nazwy inwestycji,
-
roku rozpoczęcia i zakończenia,
-
planowanych kosztów zadania źródeł ich finansowania,
-
wydatków do poniesienia w roku budżetowym.
§ 13.
Do zmian w budżecie, dokonywanych w trakcie roku budżetowego, stosuje się odpowiednio przepisy niniejszej procedury, z tym, że:
-
wymagana jest opinia Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów,
-
terminy opracowania materiałów ustala Zarząd Powiatu, a terminy opiniowania Przewodniczący Rady Powiatu w Kwidzynie.
Załączniki do pobrania:
2. uzasadnienie
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Justyna Tarka | 03-09-2010 12:56 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 30-08-2010 | |
Ostatnia aktualizacja: | Justyna Tarka | 03-09-2010 13:09 |