Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Starostwo Powiatowe w Kwidzynie

POWIATOWY RZECZNIK KONSUMENTÓW

r. pr. Wojciech Rogman

 

godziny pracy:

poniedziałek:   8:00 - 15:00

środa:                8:00 - 15:00

piątek:               8:00 - 15:00

 

kontakt:

pokój nr 22

tel. (55) 6465042
e-mail: rzecznik.konsumentow@powiatkwidzynski.pl

 

 

 

Czym się zajmujemy?

Potrzebne dokumenty

Uwagi

  • Udzielanie bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony praw konsumentów

Na wniosek strony (telefonicznie lub ustnie)

 
  • Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów

Na wniosek

 
  • Możliwość udzielania obywatelom także w innych formach pomocy prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów
   
  • Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów
   
  • Współdziałanie z właściwymi terytorialnie delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jednostkami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi
 

 

 

 

  • Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw konsumentów
   
  • Występowanie do zarządu powiatu z wnioskiem o zlecenie prowadzenia bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego, działającym na obszarze powiatu organizacjom, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumenta
   
  • Postępowanie zakazujące stosowania praktyk monopolistycznych

Na wniosek, z urzędu

Opłata skarbowa:

  • 5,00 zł na wniosek,
  • 0,50 zł na każdy załącznik
  • Postępowanie w sprawie zwalczania czynów nieuczciwej konkurencji

Na wniosek, z urzędu

Opłata skarbowa:

  • 5,00 zł na wniosek,
  • 0,50 zł na każdy załącznik

 

Do biura Rzecznika mogą się zwracać konsumenci, którzy nabywają towary i usługi do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, a więc każdy konsument w rozumieniu art. 221 kodeksu cywilnego.

 

Zakres kompetencji rzecznika obejmuje m.in. sprawy dotyczące niezgodności towaru lub usługi z umową:

  1. artykułów nieżywnościowych (np. buty, odzież, sprzęt RTV i AGD) i żywnościowych,
  2. umów o dzieło (np. montaż okien, usługi tapicerskie, usługi remontowo-budowalne),
  3. wszelkiego rodzaju usług (np. usług energetycznych, usług telekomunikacyjnych),
  4. ubezpieczeń,
  5. i inne.

 

Rzecznik Konsumentów posiada kompetencje do udzielania pomocy wyłącznie z zakresu konsumenckiego (sprawy konsumenckie to relacje między konsumentem a przedsiębiorcą, tzw. B2C).

Rzecznik udziela porad w prostych sprawach telefonicznie, mailowo lub przez Internet. Gdy sprawa jest bardziej skomplikowana, wówczas prosi o przybycie do biura. W przypadku konieczności wystąpienia Rzecznika do przedsiębiorcy, konsument wypełnia zamieszczony druk (w formacie Word'97).

Rzecznik Konsumentów nie posiada uprawnień rzeczoznawcy, wobec tego nie wydaje specjalistycznych opinii i ekspertyz z zakresu sporów dot. towarów i usług.

Rzecznik nie dysponuje też środkami, za pomocą których mógłby wymusić na przedsiębiorcy spełnienie roszczeń konsumenta. Rzecznik nie ma również kompetencji do przeprowadzenia postępowania dowodowego.

Jeśli przedsiębiorca odrzuci argumenty przedstawione przez Rzecznika, konsumentowi, w celu dochodzenia roszczeń, służą dalsze środki prawne w systemie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich lub droga sądowa.

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Grzegorz Szefler 20-11-2008 16:49
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 20-11-2008
Ostatnia aktualizacja: Patrycja Rozmysłowicz 30-01-2023 08:21