Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Starostwo Powiatowe w Kwidzynie

Uchwała Nr XXXIV/235/2013 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie przyjęcia lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży pod nazwą: "Lokalny Program Wspierania Uzdolnień w Powiecie Kwidzyńskim".

Uchwała Nr XXXIV/235/2013

Rady Powiatu Kwidzyńskiego

z dnia 16 grudnia 2013 r.

 

 

 

w sprawie przyjęcia lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży pod nazwą: „Lokalny Program Wspierania Uzdolnień w Powiecie Kwidzyńskim”.

 

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. poz. 595, z późn. zm.), art. 90t ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)

Rada Powiatu uchwala, co następuje:

 

§ 1.

 

Przyjmuje się lokalny program wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży pod nazwą: „Lokalny Program Wspierania Uzdolnień w Powiecie Kwidzyńskim”, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2.

 

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Kwidzyńskiego.

 

§ 3.

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.

 

§ 4.

 

Traci moc uchwała Nr XXXIII/233/2013 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 28 października 2013 r. w sprawie przyjęcia lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży pod nazwą: „Lokalny Program Wspierania Uzdolnień w Powiecie Kwidzyńskim” (Dz. Urz. Woj. Pomor. z 2013 r. poz. 3960).

 

UZASADNIENIE

 

Kadra pedagogiczna szkół i placówek Powiatu Kwidzyńskiego, instytucje około edukacyjne, pracujące z dziećmi i młodzieżą, sami uczniowie i ich rodzice widzą potrzebę stworzenia w Powiecie Kwidzyńskim systemu wspierającego całościowy, wszechstronny rozwój młodego człowieka. Realizowany przez Powiat Kwidzyński wspólnie z pozostałymi powiatami województwa pomorskiego, systemowy projekt „Pomorskie - dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki” dostarczył praktyce edukacyjnej wiele narzędzi, dzięki którym podjęto próbę stworzenia miejsc, a w nim ciekawych, inspirujących form wspierających aktywność uzdolnionych dzieci i młodzieży. W ramach porozumienia z Samorządem Województwa Pomorskiego Powiat Kwidzyński podjął uchwałę w sprawie realizacji zadań wynikających z przystąpienia Powiatu Kwidzyńskiego do projektu „Pomorskie - dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki” finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach. Konsekwencją udziału w projekcie jest przyjęcie do praktyki rezultatów projektu „Zdolni z Pomorza”
w zakresie:

  1. powołania, organizowania i prowadzenia Lokalnego Centrum Nauczania Kreatywnego, w tym:

a) organizacja zajęć pozalekcyjnych,

b) współfinansowanie kosztów działalności LCNK,

c) zabezpieczenie warunków lokalowych w celu funkcjonowania pracowni przedmiotowych do zajęć z uczniem uzdolnionym,

d) zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniom uzdolnionym i ich

rodzicom;

  1. przyjęcie lokalnego programu wspierania uczniów uzdolnionych i realizacja jego założeń;

3) współpraca z Regionalnym Centrum Nauczania Kreatywnego;

4) promocja i upowszechnianie dobrych praktyk.

Dla młodego człowieka okres szkolny jest jednym z najintensywniejszych etapów w rozwoju. Rola szkoły i środowiska rodzinnego, jest w tym procesie najważniejsza. Osiągnięcia ludzi zdolnych są motorem rozwoju w każdej dziedzinie życia - budują kapitał społeczny, przekładają się na potencjał gospodarczy regionu, stanowią koło zamachowe cywilizacyjnego rozwoju całego kraju. Samorząd, jako podmiot szczególnie odpowiedzialny za jakość życia i dobro wspólne, tworzone przez lokalną społeczność, ma szczególny obowiązek zapewnić utalentowanym dzieciom i młodzieży odpowiednie warunki do identyfikowania, kształtowania i rozwijania uzdolnień. Właściwe wspieranie rozwoju to jedno z najważniejszych zadań edukacyjnych, a misją nowoczesnej szkoły jest nie tylko wyposażenie uczniów w odpowiedni zasób wiedzy i umiejętności, ale też towarzyszenie im w przygotowaniu do pełnienia ważnych - jednostkowo i społecznie - ról w dorosłym życiu, do odkrywania wielorakich możliwości samorealizacji. Co ważne, tak rozumiana misja może łączyć we wspólnej pracy samorządy różnego szczebla, podmioty gospodarcze oraz organizacje pozarządowe.

Opracowanie założeń systemowego wspierania uczniów uzdolnionych wynika nie tylko z programu powiatowej polityki edukacyjnej. Potrzeba ta wpisuje się również w cele polityki oświatowej całego Państwa. W ustawie o systemie oświaty, w art. 1 ust. 6 mówi się wprost o opiece nad uczniami uzdolnionymi, a nie tylko o pracy z nimi. Badania pedagogiczne dowodzą, że całościowemu rozwojowi młodego człowieka służy zwłaszcza jego aktywność pozaszkolna, uczestnictwo w kulturze, rozwijanie pasji i zainteresowań, a przede wszystkim świadomość własnego potencjału, umiejętnie zidentyfikowanego i wspieranego przez dom, nauczyciela i innych dorosłych, a także środowisko rówieśników.

Art. 90t ust. 1 ustawy o systemie oświaty cytowanej w podstawie prawnej projektu uchwały stanowi, że „jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć regionalne lub lokalne programy:

1) wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży,

2) wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży”.

Do tej pory Powiat Kwidzyński podejmował różne inicjatywy związane bezpośrednio ze wspieraniem uczniów uzdolnionych, wśród których należy wymienić m. in.: przeznaczanie dodatkowych środków finansowych na organizowanie zajęć wykraczających poza minimum ramowego planu nauczania, upowszechnianie informacji o sukcesach uczniów, finansowanie konkursów i przedsięwzięć o różnym zasięgu umożliwiającym szkołom wspieranie najzdolniejszych uczniów, przekazywanie stypendiów pieniężnych uzdolnionym uczniom, honorując ich szczególne osiągnięcia i działania cenione i pożądane dla społeczności lokalnej. Inicjatywy te nie miały jednak jak dotąd charakteru kompleksowego, nie angażowały wszystkich możliwych sił i środków, także wynikających z możliwości współpracy z innymi samorządami i podmiotami życia społecznego.

Przedstawiony projekt „Lokalnego Programu Wspierania Uzdolnień w Powiecie Kwidzyńskim” jest systemowym programem aktywizującym całe środowisko, w tym instytucje edukacyjne i społeczne, umożliwiającym projektowanie działań dla jednolicie określonych celów i pożądanych społecznie rezultatów.

Wobec powyższego podjęcie niniejszej uchwały jest w pełni uzasadnione.

 

Załącznik

do uchwały Nr XXXIV/235/2013

Rady Powiatu Kwidzyńskiego

z dnia 16 grudnia 2013 r.

 

 

LOKALNY PROGRAM WSPIERANIA UZDOLNIEŃ
W POWIECIE KWIDZYŃSKIM

„Lokalny Program Wspierania Uzdolnień w Powiecie Kwidzyńskim” jest kontynuacją Projektu ,,Pomorskie - dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki” (dla celów promocyjnych projekt nosił nazwę „Zdolni z Pomorza”).

 

  1. WSTĘP

 

  1. Wspieranie uczniów w rozwoju jest podstawowym procesem, w oparciu o który szkoła buduje swoją praktykę pedagogiczną.

Spośród różnych sposobów tego wspierania, najbardziej efektywne jest łączenie modelu integracyjnego, powszechnego z tzw. separatystycznym, opartym na identyfikacji
i selekcji uczniów uzdolnionych.

Założeniem „Lokalnego Programu Wspierania Uzdolnień w Powiecie Kwidzyńskim” (zwanego dalej Programem), jest teza, że uczniowie posiadają różnorodne uzdolnienia, a szkoła jest miejscem ich identyfikacji i planowania rozwoju. Działania na rzecz ucznia uzdolnionego nie koncentrują się jednak tylko i wyłącznie w szkole. Miejscem realizacji pasji i twórczych działań są także inne placówki wspierające edukację oraz miejsca, gdzie w integracji, pomimo ustrojowych segmentów szkolnych, mają szansę zrealizować się działania twórcze we współpracy ze środowiskiem rówieśników, ludzi dorosłych oraz młodszych i starszych kolegów.

Zakłada się, że dla młodzieży efektem Programu będzie w szczególności poznanie własnego stylu uczenia się, typu inteligencji, że wzmocnieniu ulegnie motywacja do uczenia się i działania oraz potrzeba uczenia się przez całe życie.

Program umożliwia także rozwój nauczycielom - doskonali warsztat pedagogiczny, pozwala na zdobycie umiejętności diagnozy, rozwija kreatywność. Działania podejmowane w ramach Programu przełożyć się mogą na istotne zwiększenie udziału rodziców w życiu szkoły oraz promocję osiągnięć ich dzieci w środowisku lokalnym. Szkoły uzyskują tym samym szansę weryfikacji tradycyjnej koncepcji szkoły, w której istnieje tylko jeden sposób nauczania, uczenia się i oceniania. W zamian za to mogą tworzyć środowisko edukacyjne odpowiednie dla wszystkich uczniów.

  1. Ilekroć w Lokalnym Programie Wspierania Uzdolnień w Powiecie Kwidzyńskim mówi się o:

    1. Powiecie - należy przez to rozumieć Powiat Kwidzyński,

    2. Programie - należy przez to rozumieć Lokalny Program Wspierania Uzdolnień w Powiecie Kwidzyńskim,

    3. Projekcie „Zdolni z Pomorza” - należy przez to rozumieć projekt „Pomorskie - dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki”, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet IX Rozwój wykształcenia
      i kompetencji w regionach,

    4. LCNK - należy przez to rozumieć Lokalne Centrum Nauczania Kreatywnego,

    5. RCNK - należy przez to rozumieć Regionalne Centrum Nauczania Kreatywnego,

    6. PPP - należy przez to rozumieć Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Kwidzynie,

    7. POKL - należy przez to rozumieć Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013,

    8. Portalu edukacyjnym - należy przez to rozumieć portal edukacyjny z platformą e-learningową www.zdolnizpomorza.pl.

 

  1. DOTYCHCZASOWE INICJATYWY POWIATU KWIDZYŃSKIEGO

 

Powiat podejmował wiele działań związanych bezpośrednio ze wspieraniem uczniów uzdolnionych bądź też realizował odrębnie zadania, służące tworzeniu oferty rozwijającej uczniowskie zainteresowania i pasje. Najważniejsze z nich to:

  1. coroczne przyznawanie stypendiów motywacyjnych uzdolnionym uczniom,

  2. przeznaczenie dodatkowych środków finansowych na organizowanie zajęć wykraczających poza minimum ramowego planu nauczania,

  3. upowszechnianie informacji o sukcesach uczniów,

  4. systemowa współpraca z uczelniami wyższymi,

  5. popularyzowanie nauki poprzez organizowanie wydarzeń edukacyjnych we współpracy ze szkołami, Kwidzyńskim Centrum Kultury,

  6. dofinansowywanie projektów współpracy i wymiany międzynarodowej szkół (projekty Comenius, Leonardo da Vinci i inne),

  7. udział w projektach POKL - skierowanych na rozwój umiejętności uczniów i nauczycieli szkół ogólnokształcących i zawodowych,

  8. finansowanie konkursów i przedsięwzięć o różnym zasięgu umożliwiających szkołom wspieranie ich najzdolniejszych uczniów w:

a) sporcie,

b) kulturze i sztuce, wzmacnianiu tożsamości regionalnej,

c) doskonaleniu wiedzy przedmiotowej,

d) znajomości języków obcych,

e) działaniach obywatelskich i samorządowych,

f) przygotowaniu do zawodu.

 

  1. CEL PROGRAMU

Celem ogólnym Programu jest wspieranie edukacji uzdolnionych uczniów Powiatu Kwidzyńskiego posiadającym szczególne predyspozycje w zakresie matematyki, fizyki i informatyki.

Cele szczegółowe programu to:

  1. towarzyszenie w rozwoju uczniom wybitnie uzdolnionym,
  1. doskonalenie umiejętności uczenia się i nauczania,

  2. podnoszenie jakości i efektywności kształcenia,

  3. umożliwienie wymiany doświadczeń i przykładów praktyki rozwijania uzdolnień uczniów,

  4. doskonalenie kadry nauczycielskiej i pracowników PPP w obszarze wspierania uczniów uzdolnionych,

  5. korelacja działań różnych instytucji i podmiotów na rzecz wspierania rozwoju uczniów uzdolnionych.

 

IV. UCZESTNICY PROGRAMU

 

Program skierowany jest do uczniów będących mieszkańcami Powiatu Kwidzyńskiego.

Uczestnikami programu mogą być uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, jednak rekrutację przeprowadza się również wśród uczniów klas VI szkół podstawowych, którzy z chwilą włączenia do programu będą już gimnazjalistami.

 

V. REALIZATOR PROGRAMU

Program realizowany będzie przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Kwidzynie.

 

VI. PARTNERZY PROGRAMU

  1. Program umożliwia wspólne podejmowanie działań wielu podmiotom, służące systemowemu wspieraniu uczniów uzdolnionych. Współdziałanie w Programie jest szeroką koalicją różnych instytucji, wśród których wymienić należy:

    1. jednostki samorządu terytorialnego (szczebla gminnego, powiatowego i regionalnego),

    2. uczelnie wyższe,

    3. placówki edukacyjne (poradnie psychologiczno-pedagogiczne, placówki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne i inne),

    4. instytucje rynku pracy,

    5. organizacje pracodawców i pracodawcy,

    6. organizacje pozarządowe.

 

  1. Każda z wyżej wymienionych instytucji, poprzez współdziałanie na rzecz wspierania uczniów uzdolnionych, wzbogaci wiedzę osób odpowiedzialnych za prowadzenie Programu oraz, określając swoje oczekiwania, a także wskazując obszary, w których może służyć pomocą, przyczyni się do zapewnienia trwałego stosowania najlepszych rozwiązań wspierających uczniów uzdolnionych.

  1. Współdziałanie z partnerami ma na celu:

    1. inspirowanie działań na rzecz poszerzenia zainteresowań, rozwoju talentów oraz wspierania uzdolnień ze wszystkich dziedzin twórczej działalności,

    2. wsparcie placówek oświatowych i szkół w działaniach związanych z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień uczniów,

    3. wdrożenie sprawdzonych rezultatów projektu „Zdolni z Pomorza” do praktyki oświatowej i samorządowej,

    4. upowszechnianie przykładów dobrej praktyki w zakresie wspomagania rozwoju zdolnej młodzieży, promowanie szkół, uczniów, partnerów Programu,

    5. propagowanie idei wspierania uzdolnień dzieci i młodzieży - uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

VII. ZADANIA, SPOSOBY I NARZĘDZIA REALIZACJI PROGRAMU

  1. Wsparcie uzdolnionych uczniów poprzez realizację zadania pod nazwą: Lokalne Centrum Nauczania Kreatywnego.

 

  1. Wspieranie młodzieży przez realizację zadania pod nazwą: Lokalne Centrum Nauczania Kreatywnego rozpoczęto, biorąc udział w systemowym projekcie ”Pomorskie - dobry kurs na edukację. Wsparcie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie fizyki, matematyki i informatyki”. LCNK ma swoją siedzibę w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kwidzynie, a zajęcia pozalekcyjne z matematyki, fizyki i informatyki odbywają się w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Kwidzynie.
  2. Głównym celem działania LCNK jest tworzenie warunków do kreatywnego nauczania i uczenia się, do podnoszenia poziomu wiedzy i umiejętności ucznia uzdolnionego w zakresie matematyki, fizyki i informatyki oraz wspieranie jego harmonijnego rozwoju, poprzez:

a) prowadzenie zajęć pozalekcyjnych z zakresu matematyki, fizyki i informatyki w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Kwidzynie i poza nim, według indywidualnych programów i zestawów zadań przygotowanych przez ekspertów z wyższych uczelni oraz autorskich programów nauczycieli zatrudnionych do realizacji Programu,

b) zapewnienie uczniowi wsparcia psychologicznego poprzez zajęcia z psychologiem zatrudnionym do realizacji Programu oraz ukierunkowanie oddziaływań psychologicznych jego rodziców i nauczycieli;

c) zagwarantowanie uczniowi merytorycznego wsparcia nauczyciela pracującego w LCNK,

d) uczestnictwo w zajęciach na portalu edukacyjnym z platformą e-learningową i modułem InfoZadania, ułatwiające dostęp do wiedzy i informacji, z możliwością korzystania z e-konsultacji,

e) udział w letnich obozach naukowych oraz wycieczkach dydaktycznych, odpowiadających indywidualnym zainteresowaniom ucznia uzdolnionego,

f) umożliwienie korzystania z pracowni przedmiotowych i pomocy naukowych, wychodzących naprzeciw zainteresowaniom uczniów,

g) budowanie indywidualnej ścieżki edukacyjno-zawodowej i twórczej ucznia uzdolnionego w oparciu o współpracę z uczelniami i pracodawcami,

h) współpracę z Regionalnym Centrum Nauczania Kreatywnego w Gdańsku w zakresie przygotowania Testu Uzdolnień Kierunkowych, wyjazdów akademickich, opieki mentora dla wybitnych uczniów, szkoleń dla nauczycieli oraz innych przedsięwzięć wspierających rozwój ucznia uzdolnionego,

i) prowadzenie rekrutacji uczniów do Programu,

j) prowadzenie dokumentacji LCNK,

k) koordynowanie działań nauczycieli i psychologa pracujących z uczestnikami programu.

 

  1. Stypendium motywacyjne dla uczestnika programu oraz pomoc rzeczowa.

  1. Przedsięwzięcia edukacyjne o wysokich walorach wychowawczych, skierowane do dzieci i młodzieży uzdolnionej organizowane z uwzględnieniem priorytetów wskazanych przez Powiat na dany rok, zgodnie z planem współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi.

  1. Upowszechnianie informacji o wynikach i efektach pracy z uczniami uzdolnionymi.

  1. Szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i młodzieży - wspieranie szczególnych uzdolnień w zakresie matematyki, fizyki i informatyki określone zostaną w odrębnej uchwale Rady Powiatu.

 

VIII. SPODZIEWANE EFEKTY

  1. Uczniowie:

    1. poznanie własnego stylu uczenia się, typu inteligencji, technik organizacji materiału,

    2. wykorzystanie zdobytej wiedzy w procesie uczenia się,

    3. wzrost motywacji i kompetencji,

    4. przygotowanie do efektywnego uczenia się przez całe życie,

    5. wzrost umiejętności współpracy, planowania i realizowania celów,

    6. wzrost liczby uczniów osiągających mierzalne sukcesy.

  1. Nauczyciele:

    1. zwiększenie kreatywności i umiejętności nauczycieli oraz wzbogacenie metod pracy,

    2. uaktualnienie wiedzy na temat procesów poznawczych, w tym sposobów efektywnego uczenia i nauczania;

    3. zdobycie umiejętności diagnozy uzdolnień dzieci i młodzieży.

3. Środowisko lokalne:

  1. wzrost zainteresowania dodatkowymi formami pracy z uczniami uzdolnionymi,
  2. wspieranie działań mających na celu rozwijanie uzdolnień kierunkowych uczniów.

 

IX. EWALUACJA

Program poddawany będzie ewaluacji wewnętrznej na zakończenie każdego roku szkolnego.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Justyna Tarka 20-12-2013 08:56
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 16-12-2013
Ostatnia aktualizacja: Justyna Tarka 20-12-2013 09:07