Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Starostwo Powiatowe w Kwidzynie

Uchwała Nr XVII/86/2016 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 24 października 2016r. w sprawie zapewnienia wspólnej obsługi administracyjnej finansowej i organizacyjnej niektórym jednostkom organizacyjnym powiatu oraz o zmianie uchwały nr XXIII / 158 / 2004 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie utworzenia Powiatowego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego w Kwidzynie.(ZMIANA DO UCHWAŁY: UCHWAŁA NR XXVI/147/2017 RADY POWIATU KWIDZYŃSKIEGO Z DNIA 30 PAŹDZIERNIKA 2017 R.)

Uchwała nr XVII/ 86 / 2016

Rady Powiatu Kwidzyńskiego

z dnia 24 października 2016 r.

 

w sprawie zapewnienia wspólnej obsługi administracyjnej finansowej i organizacyjnej niektórym jednostkom organizacyjnym powiatu oraz o zmianie uchwały nr XXIII / 158 / 2004 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie utworzenia Powiatowego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego w Kwidzynie.

Na podstawie art. 6a- 6d ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 814 z późn. zm.), w związku z art. 48 ust. 1, ust. 3 i ust. 7 ustawy z dnia 25 czerwca 2015r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015r poz. 1045) Rada Powiatu Kwidzyńskiego uchwala, co następuje:

 

§ 1

 

Z dniem 1 stycznia 2017r. Powiatowy Zespół Ekonomiczno-Administracyjny z siedzibą w Kwidzynie zwany dalej jednostką obsługującą prowadzi wspólną obsługę dla jednostek organizacyjnych powiatu wskazanych w § 2.

 

§ 2

 

Jednostki organizacyjne powiatu, zwane dalej jednostkami obsługiwanymi, których obsługę prowadzi jednostka obsługująca:

  1. Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Kwidzynie

  2. Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 2 w Kwidzynie

  3. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kwidzynie

  4. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kwidzynie

  5. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Prabutach

  6. Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Kwidzynie

  7. Zespół Szkół Gimnazjalnych w Kwidzynie .

  8. Zespół Szkół Specjalnych w Kwidzynie

  9. Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy w Barcicach

  10. Międzyszkolny Ośrodek Sportowy w Kwidzynie

  11. Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Kwidzynie

  12. Centrum Domów dla Dzieci w Kwidzynie

 

§ 3

 

W ramach wspólnej obsługi jednostka obsługująca zapewnia wykonywanie zadań:

  1. obsługi administracyjnej,

  2. obsługi organizacyjnej,

  3. obsługi finansowej, w tym rachunkowość i sprawozdawczość jednostek obsługiwanych w całości.

 

§ 4

 

W uchwale nr XXIII/158/2004 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie utworzenia Powiatowego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego w Kwidzynie zmienia się Załącznik Nr 1, który otrzymuje nową treść zgodnie Załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały, zawierającym szczegółowy zakres obowiązków powierzonych jednostce obsługującej tj. Powiatowego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego, a także organizację oraz zasady jej funkcjonowania.

 

 

§ 5

 

  1. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Kwidzyńskiego.

  2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Uzasadnienie

1. Zmiana ustawy o samorządzie powiatowym polegająca na wprowadzeniu ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw do ustawy ustrojowej zasad i trybu powoływania samorządowych centrów usług wspólnych tzw. jednostek obsługujących (art. 6a - 6d) i zmiana brzmienia art. 5 ust. 9 w ustawie z dnia 7 września 1997 r. o systemie oświaty, a także zmiany w ustawie o rachunkowości i w ustawie o finansach publicznych powodują konieczność dostosowania zasad wykonywania przez PZEA w Kwidzynie obowiązków jednostki obsługującej w zakresie zapewnienia wspólnej obsługi administracyjnej finansowej i organizacyjnej innych niektórych jednostek organizacyjnych powiatu.

2. Niniejsza uchwała określa przede wszystkim jednostkę obsługującą (PZEA) oraz jednostki objęte obsługą (jednostki obsługiwane) i jej zakres w odniesieniu do poszczególnych jednostek (art. 6a-6d ustawy o samorządzie powiatowym). Z uwagi na nowe regulacje konieczne są także zmiany uchwały nr XXIII / 158 / 2004 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie utworzenia Powiatowego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego w Kwidzynie (statut), oraz uchwały nr XXXIV/237/2013 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie zmiany nazwy placówki opiekuńczo-wychowawczej „ Domy dla Dzieci w Kwidzynie” oraz zmiany statutu „ Centrum Domów dla Dzieci w Kwidzynie” (uchwała + statut).

3. Zmiana ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (art. 11 ust. 2) dostosowała wprowadzenie centrów usług wspólnych oraz dopuściła powierzenie prowadzenia ksiąg rachunkowych w odniesieniu do jednostek sektora finansów publicznych, innym jednostkom tego sektora na zasadach określonych w przepisach odrębnych. Tymi przepisami odrębnymi są regulacje nowelizowanych ustaw ustrojowych samorządu terytorialnego.

4. Zakres wspólnej obsługi nie może obejmować kompetencji kierowników jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych do dysponowania środkami publicznymi oraz zaciągania zobowiązań, a także sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie. Pozostawienie w gestii kierowników jednostek obsługiwanych tych kompetencji, uwzględnia ukształtowanie odpowiedzialności w jednostkach organizacyjnych sektora finansów publicznych. Uprawnienia te jako podstawa odpowiedzialności za całość gospodarki finansowej nie mogą zostać przekazane na inny podmiot np. na kierownika jednostki zapewniającej wspólną obsługę.

5. Jednostka obsługująca (PZEA) zaliczana do sektora finansów publicznych będzie zapewniać realizację funkcji głównego księgowego przez osobę spełniającą te wymogi (kierownik lub pracownik), w jednostce obsługiwanej nie zatrudnia się głównego księgowego. Z uwagi, na fakt, że za przejęte zadania odpowiedzialność na gruncie ustawy o finansach publicznych spoczywa na kierowniku jednostki obsługiwanej zasadne jest, aby przekazanie obowiązków głównego księgowego odbywało się na poziomie kierownika. Kierownik jednostki obsługiwanej w dalszym ciągu będzie dokonywał dyspozycji w odniesieniu do środków publicznych, natomiast odpowiedzialność za realizację tej dyspozycji będzie należała do kierownika jednostki obsługującej.

6. Jednakże podstawową kompetencją kierownika jednostki sektora finansów publicznych (jednostki obsługiwanej) jest:

1) prawo do zaciągania zobowiązań, w tym pieniężnych, o których mowa w art. 46, art. 258 ust. 1 pkt 3 i art. 261 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.),

2) prawo do dysponowania środkami publicznymi, które to prawo można zrekonstruować z treści art. 54 ust. 1 pkt 2 powyższej ustawy.

Przepisy o finansach publicznych przewidują również inne kompetencje z zakresu gospodarki finansowej, które dotyczą samorządowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (jednostki obsługiwane). Chodzi tu m.in. o:

3) decyzję o przeniesieniu wydatków i związane z tym wprowadzanie odpowiednich zmian w planach finansowych i informowanie o dokonanych przeniesieniach (por. art. 258 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o finansach publicznych oraz § 12 ust. 3 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616)),

4) sporządzanie, zatwierdzanie planów finansowych i przekazanie zarządowi (por. § 5 ust. 3 cyt. rozporządzenia), na podstawie informacji uzyskanych od zarządu, a przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w niepełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej,

5) dostosowanie projektu planu finansowego do uchwały budżetowej (art. 249 ust. 2 ustawy o finansach publicznych i § 8 ust. 5 cyt. rozporządzenia), przy czym rozporządzenie nazywa je sporządzaniem planów finansowych przez dostosowanie planów finansowych,

6) zmiany w planie finansowym będące konsekwencją zmian w uchwale budżetowej (§ 12 ust. 2 cyt. rozporządzenia), po otrzymaniu zawiadomienia przez kierownika.

7. W znowelizowanej ustawie o finansach publicznych (art. 53) wskazano, że kierownik jednostki obsługującej, jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową oraz rachunkowość i sprawozdawczość jednostki obsługiwanej. Wskazane przepisy stanowią novum normatywne. Ich zadaniem jest uregulowanie w przepisach prawa finansowego zasad odpowiedzialności za realizowane zadania. Podział owej odpowiedzialności opiera się na zasadzie "tyle odpowiedzialności, ile zadań". Należy ponownie podkreślić, iż proponowany zapis wskazuje wprost o odpowiedzialności za zadania z zakresu gospodarki finansowej, a nie zaś o przekazaniu odpowiedzialności za całość gospodarki finansowej pomiędzy kierownikami jednostek.

8. W świetle powyższego, na podstawie art. 6a- 6d ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 201901 r., Nr 142, poz. 1592 - z późn. zm.), w związku z 48 ust. 1, ust. 3 i ust. 7 ustawy z dnia 25 czerwca 2015r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015r poz. 1045) podjęcie proponowanej uchwały jest konieczne i uzasadnione.

 

Załącznik nr 1

do Uchwały Nr XVII/86/2016

Rady Powiatu Kwidzyńskiego

z dnia 24 października 2016 r.

 

 

 

STATUT

POWIATOWEGO ZESPOŁU EKONOMICZNO-ADMINISTRACYJNEGO

W KWIDZYNIE

 

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

Powiatowy Zespół Ekonomiczno-Administracyjny w Kwidzynie, zwany dalej w skrócie PZEA, jest jednostką budżetową utworzoną na mocy Uchwały Nr XXIII/158/2004r. Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 28 czerwca 2004r.

 § 2

Powiatowy Zespół Ekonomiczno-Administracyjny w Kwidzynie działa na podstawie:

  1. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.),

  2. ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2015, poz. 2196 z późn. zm.),

  3. ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tj. Dz. U. z 2016, poz. 575 z późn. zm.),

  4. ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych. (tj. Dz. U. z 2013, poz. 885 z późn. zm.),

  5. ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2013, poz. 330 z późn. zm.),

  6. ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz. U z 2011r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.)

  7. regulaminu organizacyjnego uchwalonego przez Zarząd Powiatu

 

§ 3

Terenem działania PZEA jest obszar Powiatu Kwidzyńskiego, a jego siedziba mieści się w Kwidzynie przy ul. Grudziądzkiej 8.

 

ROZDZIAŁ II

PRZEDMIOT I ZAKRES DZIAŁALNOŚCI PZEA

 

§ 4

1. Przedmiotem działalności PZEA jest prowadzenie wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej jednostek obsługiwanych w szczególności:

1) zadania w zakresie obsługi finansowej:

a) rachunkowość, w zakresie:

  1. przyjętej zasady (politykę) rachunkowości;

  2. prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym;

  3. okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów;

  4. wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;

  5. sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych;

  6. gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą;

  7. poddanie badaniu, składanie do właściwego rejestru sądowego, udostępnianie i ogłaszanie sprawozdań finansowych w przypadkach przewidzianych ustawą.

  8. sprawozdawczość jednostek obsługiwanych w całości, których dane wynikają z ksiąg rachunkowych,

b) ustalanie, pobieranie i odprowadzanie dochodów jednostek obsługiwanych na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów ( w tym rozliczenia vat),

c) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi jednostek obsługiwanych, w granicach kwot określonych w planie finansowym jednostek obsługiwanych i zgodnie z planowanym przeznaczeniem po zatwierdzeniu dowodów księgowych przez kierownika jednostki obsługiwanej,

d) zapewnienie należycie dokonywanej wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczej lub finansowej z planem finansowym lub kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących takiej operacji, bieżący nadzór nad realizacją planu finansowego oraz informacja o sytuacji finansowej i realizacji budżetu, w tym ocena realizacji zatwierdzonych arkuszy organizacyjnych w danym roku szkolnym w odniesieniu do planu finansowego,

e) weryfikacja liczby godzin zajęć edukacyjnych prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli określonych w arkuszu organizacyjnym i aneksach z planami finansowymi jednostek i aneksami do nich.

f) bieżąca weryfikacja prawidłowości rozliczania przez dyrektorów jednostek oświatowych godzin ponadwymiarowych wynikających z zatwierdzonych arkuszy organizacyjnych i aneksów do arkuszy,

g) zapewnienie obsługi bankowej jednostek obsługiwanych,

h) zapewnienie obsługi finansowo księgowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,

i) zapewnienie obsługi finansowo księgowej w zakresie funduszu zdrowotnego dla nauczycieli

j) zapewnienie obsługi finansowo księgowej w zakresie realizacji zadań jednostek obsługiwanych wynikających z ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

k) zapewnienie obsługi finansowo księgowej w zakresie dofinansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli,

l) przedkładanie propozycji projektu budżetu oraz projektu zmian budżetu na podstawie materiałów i wniosków przedkładanych przez jednostkę obsługiwaną,

m) zapewnienie obsługi finansowo księgowej jednostek obsługiwanych w zakresie realizacji programów rządowych i innych projektów pomocowych w tym rozliczanie przyznanych dotacji.

2) zadania w zakresie administracyjno-organizacyjnym:

a) zapewnienie obsługi płacowej jednostek obsługiwanych: sporządzanie list płac, dokonywanie wypłat wynagrodzeń oraz sporządzanie deklaracji i naliczanie i odprowadzanie związanych z tym świadczeń obligatoryjnych na rzecz ZUS, US , itp, wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu, przygotowanie danych niezbędnych do przeprowadzenia analizy i przygotowanie projektu sprawozdania z wysokość średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego (art. 30a karty nauczyciela)

b) zapewnienie obsługi kadrowej w tym ewidencjonowanie danych o zatrudnieniu i wynagradzaniu, sporządzanie sprawozdań GUS dotyczących zatrudnienia, informacji o zatrudnieniu i o kształceniu lub działalności na rzecz osób niepełnosprawnych (PFRON)

c) przechowywanie i gromadzenie dokumentacji finansowej, księgowej i kadrowej oraz przekazywanie do archiwum zakładowego,

d) prowadzenie rozrachunków kasy zapomogowo pożyczkowej i związków zawodowych,

e) świadczenie pomocy prawnej na rzecz jednostek obsługiwanych w zakresie konsultacji oraz weryfikacji zgodności z prawem całokształtu działalności jednostek obsługiwanych oraz zastępstwa procesowego.

2. Zakres wspólnej obsługi nie obejmuje kompetencji kierowników jednostek obsługiwanych w zakresie realizacji ustawowych zadań tych jednostek oraz kompetencji do dysponowania środkami publicznymi oraz zaciągania zobowiązań, a także sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie.

3. Zakres wspólnej obsługi zapewnia realizację zadań głównego księgowego jednostek obsługiwanych przez osobę spełniającą wymogi, o których mowa w art. 54 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych. (tj. Dz. U. z 2013, poz. 885 z późn. zm.). W jednostce obsługiwanej nie zatrudnia się głównego księgowego.

 

§ 5

  1. Dyrektor kieruje działaniami PZEA i reprezentuje jego jednostkę na zewnątrz - na podstawie upoważnienia udzielonego przez Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego.

  2. Dyrektora PZEA powołuje i odwołuje Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego.

  3. Do wykonywania czynności prawnych, przekraczających zakres udzielonego upoważnienia potrzebna jest zgoda Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego - w formie pełnomocnictwa szczególnego.

  4. Przełożonym służbowym Dyrektora PZEA jest Starosta Kwidzyński.

 

§ 6

  1. Strukturę organizacyjną, podział czynności, odpowiedzialność zatrudnionych osób określa regulamin organizacyjny PZEA.

 

§ 7

  1. Dyrektor i pracownicy PZEA powinni posiadać kwalifikacje odpowiednie do zajmowanych stanowisk i pełnionych funkcji, określone w odrębnych przepisach.

  2. Wynagrodzenie pracowników PZEA określają odrębne przepisy.

 

ROZDZIAŁ III

GOSPODARKA FINANSOWA PZEA

§ 8

  1. PZEA prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej na podstawie własnego planu finansowego - na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.

  2. Plan finansowy realizuje dyrektor PZEA i ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystywanie środków.

  3. PZEA posiada wyodrębniony rachunek bankowy.

  4. Kontrolę prawidłowości rozliczeń z budżetu powiatu prowadzi właściwa komórka organizacyjna Starostwa Powiatowego w Kwidzynie.

 § 9

Odrębne przepisy określają zasady:

1)   ewidencji, planowania, sprawozdawczości budżetowej, finansowej i statystycznej,

2)   finansowania i rozliczeń z budżetu powiatu.

 

§ 10

Prawa i obowiązki pracowników PZEA określają:

1) ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku - kodeks pracy

2) ustawa z dnia 21 listopada 2008r o pracownikach samorządowych (Dz. U z 2014 r. poz. 1202 z późn. zm.)

3) regulamin pracy i rozporządzenie Rady Ministrów z z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych ( tj. Dz. U. z 2014r. , poz. 1786)

4) regulamin organizacyjny i zakresy obowiązków

 

ROZDZIAŁ IV

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 11

  1. Majątek PZEA stanowi własność powiatu kwidzyńskiego i może być wykorzystywany dla potrzeb związanych z jego działalnością.

 

§ 12

  1. W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie właściwe przepisy prawa.

  2. Statut wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017r.

  3. Z dniem 31 grudnia 2016r. traci moc Statut PZEA nadany uchwałą nr XXIII / 158 / 2004 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie utworzenia Powiatowego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego w Kwidzynie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Justyna Tarka 27-10-2016 13:58
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 24-10-2016
Ostatnia aktualizacja: Justyna Tarka 03-11-2017 11:15