Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Starostwo Powiatowe w Kwidzynie

Uchwała Nr XXVI/145/2017 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 30 października 2017 r. w sprawie określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kwidzyńskiego w 2018 roku. (ZMIANY DO UCHWAŁY: UCHWAŁA NR XXXII/166/2018 RADY POWIATU KWIDZYŃSKIEGO Z DNIA 23 KWIETNIA 2018 R.)

 

Uchwała Nr XXVI/145/2017

Rady Powiatu Kwidzyńskiego

z dnia 30 października 2017 r.

 

w sprawie określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kwidzyńskiego w 2018 roku

 

 

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1868) oraz art. 94 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 2142 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Burmistrza Miasta Kwidzyna, Burmistrza Miasta i Gminy Prabuty, Wójta Gminy Gardeja, Wójta Gminy Kwidzyn, Wójta Gminy Ryjewo, Wójta Gminy Sadlinki oraz Gdańskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej

 

Rada Powiatu uchwala, co następuje:

 

§ 1.

 

  1. Określa się rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kwidzyńskiego w 2018 roku, w brzmieniu stanowiącym załączniki do niniejszej uchwały.

  2. W celu dostosowania rozkładu do potrzeb ludności i zapewnienia dostępności świadczeń również w porze nocnej oraz w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy, ustala się dyżury aptek ogólnodostępnych działających w miastach Kwidzyn i Prabuty.

 

§ 2.

 

  1. Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie miasta Kwidzyna stanowi Załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

  2. Apteki ogólnodostępne działające na terenie miasta Kwidzyna pełnią dyżury, o których mowa w § 1 ust. 2, w systemie dobowym, zgodnie z harmonogramem stanowiącym Załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.

 

§ 3.

 

  1. Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie miasta Prabuty stanowi Załącznik Nr 3 do niniejszej uchwały.

  2. Apteki ogólnodostępne działające na terenie miasta Prabuty pełnią dyżury, o których mowa w § 1 ust. 2, w systemie tygodniowym, zgodnie z ustalonymi terminami dyżurów.

 

§ 4.

 

  1. W przypadku likwidacji lub czasowego zamknięcia wyznaczonej do dyżuru apteki, obowiązek dyżurowania przejmuje następna w kolejności apteka.

  2. W razie wystąpienia sytuacji wymienionej w ust. 1, następuje przesunięcie ustalonych terminów dyżurów.

 

§ 5.

 

Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie gminy Gardeja, gminy Kwidzyn, gminy Ryjewo i gminy Sadlinki stanowi Załącznik Nr 4 do niniejszej uchwały.

 

§ 6.

 

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Kwidzyńskiego.

 

§ 7.

 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

 

Uzasadnienie

Na podstawie art. 94 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. Prawo farmaceutyczne (j.t. Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.) rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie określa, w drodze uchwały, rada powiatu, po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego. Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy.

Na terenie powiatu kwidzyńskiego działa 19 aptek ogólnodostępnych, w tym: 11 aptek w Kwidzynie, 3 apteki w Prabutach oraz 5 aptek zlokalizowanych w pozostałych gminach powiatu. W celu zapewnienia nieprzerwanego dostępu do świadczeń farmaceutycznych ustala się dyżury w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy. Dyżury, poza zwykłym rozkładem czasu pracy, pełnią apteki ogólnodostępne zlokalizowane na terenie miasta Kwidzyn i miasta Prabuty. W Kwidzynie dyżury pełnią wszystkie aktualnie działające apteki ogólnodostępne. Przy określaniu dyżurów w porze nocnej, w niedzielę, święta i dni wolne od pracy uwzględnia się godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy innych aptek na terenie miasta. Dyżury odbywają się rotacyjnie, w systemie dobowym, zgodnie z ustalonym harmonogramem. W Prabutach dyżurują apteki: „Jabłońskich”, Mandragora” i „Wracam do zdrowia”; dyżury odbywają się w systemie tygodniowym, zgodnie z ustalonymi terminami.

Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych wraz z dyżurami aptek podaje się do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie na stronie internetowej powiatu oraz w BIP. Ponadto informacja o dyżurującej aptece powinna być umieszczona w widocznym miejscu w każdej aptece oraz w placówce realizującej świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

W przypadku zaprzestania działalności wyznaczonej do dyżuru apteki (likwidacja lub czasowe zamknięcie apteki) obowiązek dyżurowania przejmują pozostałe apteki.

W ww. sytuacjach następuje przesunięcie ustalonych terminów dyżurów w poniższy sposób:

  1. dyżury pełnione są w kolejności zgodnej z ustalonym rozkładem, z pominięciem apteki, która zakończyła działalność lub czasowo „wypadła” z grafiku dyżurów,

  2. terminy dyżurów ulegają przesunięciu poprzez przejęcie dyżuru przypisanego aptece, o której mowa powyżej, przez następną po niej aptekę, a każda następna w kolejności apteka pełni dyżur przypisany aptece ją poprzedzającej.

Koniecznych przesunięć w rozkładzie dyżurów dokonuje Zarząd Powiatu, o czym powiadamiane są wszystkie apteki, a informacje o zmianach podawane są do publicznej wiadomości poprzez opublikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej powiatu. Nowo utworzona apteka ogólnodostępna w Kwidzynie lub w Prabutach nie pełni dyżuru do czasu zmiany uchwały Rady Powiatu Kwidzyńskiego.

 

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Burmistrza Miasta Kwidzyna, Burmistrza Miasta i Gminy Prabuty, Wójta Gminy Gardeja, Wójta Gminy Kwidzyn, Wójta Gminy Ryjewo, Wójta Gminy Sadlinki.

Projekt uchwały został również przekazany do zaopiniowania Gdańskiej Okręgowej Izbie Aptekarskiej. Gdańska Okręgowa Rada Aptekarska (GOIA-2335/2017 z dnia 10 października 2017 r.) negatywnie zaopiniowała harmonogram dyżurów aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kwidzyńskiego w 2018 roku, uznając że brak jest podstaw do pełnienia dyżurów nocnych w powiecie kwidzyńskim.

Gdańska Okręgowa Rada Aptekarska opiera swoje stanowisko na opinii aptekarzy miasta Kwidzyna i Prabut, według których nie istnieje potrzeba pełnienia dyżurów przez miejscowe apteki również w porze nocnej, kiedy to pacjenci zaopatrują się w leki mniejszej wagi i które można nabyć w punktach sprzedaży pozaaptecznej znajdujących się na terenie miasta. Z tych przyczyn - zdaniem opiniodawców - dyżury aptek ogólnodostępnych w Kwidzynie i Prabutach wiążą się ze zbędnymi nakładami finansowymi, związanymi m.in. z zapewnieniem w aptece obecności farmaceuty w porze nocnej, co stanowi prowadzenie aptek zajęciem nierentownym. Ponadto w uzasadnieniu GORA wskazuje, że mieszkańcy Kwidzyna i Prabut w przypadkach zagrożenia życia wzywają pogotowie ratunkowe, na którego wyposażeniu są niezbędne produkty lecznicze, bądź korzystają z dyżurów w izbie przyjęć szpitala w Kwidzynie, co zapewnia dostępność świadczeń farmaceutycznych również w porze nocnej oraz w niedziele, święta i inne dni wolne od pracy.

Wyrażone w opinii stanowisko Gdańskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej nie może być zaakceptowane. Przy określaniu rozkładu godzin pracy aptek nie bierze się pod uwagę tylko istniejących potrzeb ludności w sytuacjach zwykłych, ale również konieczność zapewnienia potrzeb nietypowych, w sytuacjach nadzwyczajnych (por. wyrok WSA z dnia 11.04.2014 r. sygn. III SA/Łd 187/14, wyrok WSA w Poznaniu z dnia 11.06.2014 roku). Oznacza to, iż fakt, że mieszkańcy powiatu rzeczywiście nie korzystają z usług aptek w porze nocnej lub dokonują zakupu leków mniejszej wagi, które mogły zostać zakupione w punktach sprzedaży pozaaptecznej, nie zwalnia rady powiatu z obowiązku zapewnienia dostępności do usług farmaceutycznych na terenie powiatu również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy.

Zarówno przepisy prawa, jak też orzecznictwo sądowo-administracyjne wskazują, że zapewnienie dostępności świadczeń farmaceutycznych również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy wchodzi w zakres ustawowych zadań apteki ogólnodostępnej. Organ podejmując uchwałę nie może brać pod uwagę hipotetycznych trudności, jakie może mieć podmiot prowadzący aptekę w zrealizowaniu obciążającego go, a wynikającego z art. 92 ustawy Prawo farmaceutyczne obowiązku obecności farmaceuty w godzinach czynności apteki. Zapewnienie obecności takiej osoby jest jedynie kwestią organizacyjną i sposób jej rozwiązania zależy jedynie od decyzji podmiotu prowadzącego aptekę (por. Wyrok NSA w Warszawie z dnia 13 sierpnia 2013 r. sygn. II GSK 585/12).

Ponadto nie można się zgodzić z twierdzeniem, że korzystanie z pomocy doraźnej w szpitalu zapewnia dostępność świadczeń farmaceutycznych w porze nocnej, w niedzielę, święta i dni wolne od pracy. Ustawodawca nie uzależnia konieczności zapewnienia dostępu do świadczeń farmaceutycznych od równoczesnego dostępu do pomocy lekarskiej. Stanowią one niezależne, chociaż z reguły związane ze sobą, elementy ochrony zdrowia publicznego. Apteki są placówkami ochrony zdrowia publicznego, w których świadczone są specyficzne usługi, wobec czego zapewnienie dostępności tych świadczeń nie powinno być też uzależnione od możliwości uzyskania pomocy w omawianym czasie w placówkach służby zdrowia (por. Wyrok NSA w Warszawie z dnia 13 sierpnia 2013 r. sygn. II GSK 585/12; wyrok WSA z dnia 11 kwietnia 2014 r. sygn. III SA/Łd 187/14).

Ustalenie dyżurów aptek ogólnodostępnych na terenie miasta Kwidzyna i miasta Prabuty na rok 2018, jest zatem wykonaniem dyspozycji, o której mowa w art. 94 ust. ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne, a podniesione w opinii Gdańskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej argumenty nie mogą być uwzględnione.

W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest uzasadnione.

Załączniki do pobrania:

1. załącznik nr 1 do uchwały

2. załącznik nr 2 do uchwały

3. załacznik nr 3 do uchwały

4. załącznik nr 4 do uchwały

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Justyna Tarka 03-11-2017 10:58
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 30-10-2017
Ostatnia aktualizacja: Justyna Tarka 26-04-2018 11:57