Uchwała XXI/144/08 z dnia 2008-05-26 w sprawie wniesienia skargi na Uchwałę Nr 144/p117/Z/08 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 8 maja 2008r. w sprawie nieważności uchwały Nr XVIII/128/2008 Rady Powiatu Kwidz
Uchwała Nr XXI/144/2008
Rady Powiatu Kwidzyńskiego
z dnia 26 maja 2008r.
w sprawie wniesienia skargi na Uchwałę Nr 144/p117/Z/08 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 8 maja 2008r. w sprawie nieważności uchwały Nr XVIII/128/2008 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 31 marca 2008r. o zmianie uchwały w sprawie budżetu powiatu kwidzyńskiego na rok 2008 w części dotyczącej ujęcia w planie finansowym Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym wydatków na wynagrodzenia osobowe pracowników i pochodne oraz w sprawie udzielenia pełnomocnictwa.
Na podstawie art.12 pkt. 11, art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym ( tj. Dz. U. z 2001r Nr 142 poz.1592 z późn. zm.) oraz art. 98 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. kodeks cywilny (Dz. U nr 16, poz. 93 z poźn. zm.).
Rada Powiatu, uchwala co następuje
§ 1
1. Rada Powiatu postanawia wnieść Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na rozstrzygniecie nadzorcze – Uchwałę Nr 144/p117/Z/08 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 8 maja 2008r. w sprawie nieważności uchwały Nr XVIII/128/2008 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 31 marca 2008r. o zmianie uchwały w sprawie budżetu powiatu kwidzyńskiego na rok 2008 w części dotyczącej ujęcia w planie finansowym Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym wydatków na wynagrodzenia osobowe pracowników i pochodne, a w przypadku niekorzystnego orzeczenia także skargę kasacyjną do Naczelnego Sadu Administracyjnego.
2. Rada Powiatu udziela pełnomocnictwa :
1) Panu Andrzejowi Zwolakowi – Przewodniczącemu Rady Powiatu
2) Panu Januszowi Stykowi - Radcy Prawnemu Starostwa Powiatowego
do reprezentowania samodzielnie Rady Powiatu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gdańsku i Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie w sprawie Uchwały Nr 144/p117/Z/08 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 8 maja 2008r. w sprawie nieważności uchwały Nr XVIII/128/2008 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 31 marca 2008r. o zmianie uchwały w sprawie budżetu powiatu kwidzyńskiego na rok 2008 w części dotyczącej ujęcia w planie finansowym Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym wydatków na wynagrodzenia osobowe pracowników i pochodne.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu .
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Dnia 8 kwietnia 2008r. wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku Uchwała Nr XVIII/128/2008 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 31 marca 2008r. o zmianie uchwały Nr XV/102/2007 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 10 grudnia 2007r. w sprawie budżetu powiatu kwidzyńskiego na rok 2008.
W treści przedmiotowej uchwały wprowadzono między innymi, w załączniku Nr 6 do uchwały określającym „Plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na rok 2008, dział 710 rozdział 71030” :
- § 4010 - Wynagrodzenia osobowe w kwocie 170.100 zł,
- § 4110 - Składki na ubezpieczenie społeczne w kwocie 25.838 zł,
- § 4120 - Składki na Fundusz Pracy w kwocie 4.168 zł.
W dniu 22 kwietnia 2008r. wyżej wskazana uchwała była przedmiotem badania Kolegium RIO w Gdańsku.
W wyniku analizy jej treści Kolegium stwierdziło, że obarczona jest ona wadą o charakterze istotnego naruszenia prawa, polegająca na zaplanowaniu wydatków Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na wynagrodzenia i pochodne.
Kolegium uważa, iż powyższe stanowi istotne naruszenie postanowień art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 z późn. zm.) w związku z art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 240, poz. 2027 z późn. zm.).
Zdaniem Zarządu Powiatu nie zostały naruszone postanowienia w/w zapisów ustawy o finansach publicznych oraz ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Finansowanie zadań w zakresie gromadzenia i prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w zakresie dotyczącym zasobów powiatowych odbywa się z dwóch źródeł tj. z budżetu i Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjno – Kartograficznym.
Istniejące w art. 41 ust. 4 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne sformułowanie „na uzupełnianie środków budżetowych” może oznaczać, iż ze środków funduszu mogą być uzupełniane wydatki, które są i mogą być pokrywane z budżetu. Wydatki na wynagrodzenia są wydatkami budżetu, a zatem mogą być uzupełniane z funduszu, o ile jest to niezbędne do finansowania zadań związanych z aktualizacją i utrzymaniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego”.
Zgodnie z zapisem art. 41. ust.1 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, Tworzy się Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, składający się z funduszy : centralnego, wojewódzkich i powiatowych.
Tak więc Powiatowy FGZGiK jest wyodrębnioną częścią Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, którego środkami dysponuje Starosta, zgodnie z zapisem art. 41 ust. 5 pkt. 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Nieuzasadnione jest więc powoływanie się przez Kolegium RIO w Gdańsku na zapisy rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28 lipca 2006r. (Dz.U. Nr 142 poz.1019), w myśl art. 29 ust. 8 ustawy o finansach publicznych, ponieważ zapisy tego rozporządzenia określają szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i kartograficznym - dla funduszu centralnego, nie mając zastosowania dla funduszy wojewódzkich i powiatowych.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Administrator Portalu | 14-04-2009 09:51 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Anna Świątkowska | 02-06-2008 |
Ostatnia aktualizacja: | Administrator Portalu | 14-04-2009 10:09 |