Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Starostwo Powiatowe w Kwidzynie

Uchwała Nr IX/54/2015 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 14 grudnia 2015 r. w sprawie przyjęcia "Programu Opieki nad Zabytkami Powiatu Kwidzyńskiego na lata 2016-2019".

Uchwała Nr IX/54/2015

Rady Powiatu Kwidzyńskiego

z dnia 14 grudnia 2015 r.

 

w sprawie przyjęcia „Programu Opieki nad Zabytkami Powiatu Kwidzyńskiego na lata 2016-2019”

 

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 7 i art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst. jedn. Dz. U. z 2015 r., poz. 1445), oraz art. 87 ust. 3 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tekst. jedn. Dz. U. z 2014 r., poz. 1446),

 

Rada Powiatu uchwala, co następuje:

 

§ 1

Przyjmuje się do realizacji „Program Opieki nad Zabytkami Powiatu Kwidzyńskiego na lata 2016-2019”, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

 

§ 3

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

 

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

UZASADNIENIE

Opracowanie powiatowego programu opieki nad zabytkami przewiduje art. 87 ust 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2003r. Nr 162, poz. 1568 z późniejszymi zmianami). Prezentowany program powiatu kwidzyńskiego składa się z czterech części przewidzianych w wytycznych zawartych w poradniku metodycznym opracowanym przez Krajowy Ośrodek i Badań i Dokumentacji Zabytków pt. „Gminny program opieki nad zabytkami. Poradnik Metodyczny”- Warszawa 2008 r., z korektą na uwarunkowania powiatu.

Pierwsza cześć zawiera omówienie uwarunkowań prawnych, wynikających z obowiązujących ustaw zawiązanych z ochroną zabytków oraz rozpatrzenie zgodności programu opieki nad zabytkami powiatu kwidzyńskiego z podstawowymi dokumentami na poziomie kraju, województwa i powiatu. W części drugiej zaprezentowano zasoby kulturowe, z próbą charakterystyki poszczególnych grup zabytków, w tym układów przestrzennych urbanistycznych i ruralistycznych, obiektów sakralnych, budownictwa miejskiego i wiejskiego, zabytków techniki oraz przemysłu., a także zieleni komponowanej. Prezentację uzupełnia materiał kartograficzny i fotograficzny

Trzecia część przedstawia zadania powiatu podejmowane zarówno przez samorząd powiatowy jak i jednostki podległe oraz inne podmioty, w oparciu o rozpoznanie obszarów ich aktywności, potrzeb społecznych w tej dziedzinie i celowość kontynuacji zadań.

Część czwarta opracowania dotyczy możliwości finansowania zadań oraz monitoringu wdrażania tego dokumentu, bowiem efekty obecnego dokumentu powinny być brane pod uwagę przy opracowywaniu kolejnych edycji programów.

Prezentowany program stanowi dokument strategiczny, który pozwoli ocenić zasób dziedzictwa kulturowego powiatu, wskazać najważniejsze elementy wymagające ochrony, a także opracować aktualny plan działań w tym zakresie. Jego podstawowy cel określono jako ochronę i kształtowanie dziedzictwa kulturowego powiatu kwidzyńskiego, toteż znajdziemy w nim najważniejsze zagadnienia istotne dla wyznaczenia dziedzictwu kulturowemu istotnej funkcji w życiu społecznym . Z jednej strony będzie to podnoszenie świadomości społeczeństwa co do znaczenia dorobku poprzednich pokoleń w życiu współczesnym, z drugiej rola inicjatyw lokalnych w zakresie ochrony materialnego jak i niematerialnego dziedzictwa kulturowego.

Podstawą prawną niniejszego opracowania jest Ustawa z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2003r. Nr 162, poz. 1568 z późniejszymi zmianami, w tym z 2010r. Nr 75, poz. 474). Program Opieki nad Zabytkami dla powiatu kwidzyńskiego na lata 2015-2018, zgodnie z zapisami art. 87 ust. 2 ustawy ma na celu:

  • włączenie problemów ochrony zabytków do systemu zadań strategicznych, wynikających z koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju;

  • uwzględnianie uwarunkowań ochrony zabytków, w tym krajobrazu kulturowego i dziedzictwa archeologicznego, łącznie z uwarunkowaniami ochrony przyrody i równowagi ekologicznej;

  • zahamowanie procesów degradacji zabytków i doprowadzenie do poprawy stanu ich zachowania;

  • wyeksponowanie poszczególnych zabytków oraz walorów krajobrazu kulturowego;

  • podejmowanie działań zwiększających atrakcyjność zabytków dla potrzeb społecznych, turystycznych i edukacyjnych oraz wspieranie inicjatyw sprzyjających wzrostowi środków finansowych na opiekę nad zabytkami;

  • określenie warunków współpracy z właścicielami zabytków, eliminujących sytuacje konfliktowe związane z wykorzystaniem tych zabytków;

  • podejmowanie przedsięwzięć umożliwiających tworzenie miejsc pracy związanych z opieką nad zabytkami.

Nowelizacja ustawy o ochronie zabytków - Ustawa z 18 marca 2010r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2010r., nr 75, poz. 474) rozszerzyła zakres form ochrony zabytków. Ustawa o ochronie zabytków z 23 lipca 2003 r. określała następujące kategorie ochrony zabytków:

  • wpis do rejestru zabytków,

  • uznanie za pomnik historii

  • utworzenie parku kulturowego

  • oraz ustalenie ochrony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Ustawa z 18 marca 2010 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2010r., nr 75, poz. 474) wprowadza ochronę zabytków poprzez zapisy w decyzjach o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzjach o warunkach zabudowy, decyzjach o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz decyzjach o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Intencją ustawodawcy było usunięcie luki prawnej w sytuacji, gdy określony obszar nie posiadał obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, a obiekty zabytkowe na tym terenie nie były chronione w inny sposób. Nowelizacja wyeliminuje sytuacje, w których podejmowano decyzje dotyczące obiektów zabytkowych, nie uwzględniając opinii konserwatorów wojewódzkich i powiatowych.

Nowelizacja ustawy o ochronie zabytków przewiduje także, że w decyzjach o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzjach o warunkach zabudowy, decyzjach o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz decyzjach o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, konieczne staje się uwzględnienie ochrony zabytków nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków (wraz z ich otoczeniem) oraz zabytków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków. Zmienia to charakter gminnej ewidencji zabytków, która staje się dokumentem wiążącym prawnie.

Ustawa zmienia także przepisy prawa budowlanego (art. 39 ust. 3), stwierdzając, że w stosunku do obiektów budowlanych oraz obszarów ujętych w gminnej ewidencji zabytków (a nie tylko wpisanych do rejestru zabytków), pozwolenie na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego wydaje właściwy organ w uzgodnieniu z wojewódzkim lub powiatowym konserwatorem zabytków

Załączniki do pobrania

1. zalacznik do uchwały

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Justyna Tarka 18-12-2015 14:00
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 14-12-2015
Ostatnia aktualizacja: Justyna Tarka 18-12-2015 14:03