Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Starostwo Powiatowe w Kwidzynie

Uchwała Nr XLIX/257/2023 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 23 października 2023 r. w sprawie udzielenia pełnomocnictwa do reprezentowania samodzielnie Rady Powiatu Kwidzyńskiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym i Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie.

                                                                                                                   Załącznik Nr 16

                                                                                                              do protokołu z XLIX sesji

                                                                                                           Rady Powiatu Kwidzyńskiego

                                                                                                            z dnia 23 października 2023 r.

Uchwała Nr XLIX/257/2023

Rady Powiatu Kwidzyńskiego

z dnia 23 października 2023 r.

w sprawie udzielenia pełnomocnictwa do reprezentowania samodzielnie Rady Powiatu Kwidzyńskiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym i Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie.

Na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2022, poz. 1526 z późn. zm.), art. 98 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny ( tekst jedn. Dz. U. z 2023, poz. 1610 z poźn. zm.) oraz art. 32, art. 34, art. 35 § 1, art. 36 pkt 2 i art. 54 § 1-2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( tekst jedn. Dz. U. z 2023, poz. 1634 z późn. zm.)

Rada Powiatu uchwala, co następuje:

§ 1.

 

Udziela się pełnomocnictwa:

  1. Panu Jerzemu Śniegowi - Przewodniczącemu Rady Powiatu Kwidzyńskiego - do reprezentowania samodzielnie Rady Powiatu Kwidzyńskiego przed wojewódzkim sądem administracyjnym,
  2. Panu Januszowi Stykowi - Radcy Prawnemu Starostwa Powiatowego w Kwidzynie wpisanemu na listę radców prawnych w OIRP w Gdańsku pod numerem Gd.E-198- do reprezentowania samodzielnie Rady Powiatu Kwidzyńskiego przed wojewódzkim sądem administracyjnym i Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie

 

w sprawie wniesienia skargi na Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Pomorskiego z dnia 29.09.2023r. (PN-II.4231.82.2023.AR) stwierdzające nieważność uchwały nr XLVII/252/2023 Rady Powiatu Kwidzyńskiego  z dnia 28 sierpnia 2023r.  w sprawie skarg  wniesionych w trybie art. 246 kpa (skargi  nr 2023-1 do 2023- 12) przez mieszkańca Powiatu Kwidzyńskiego do Starostwa Powiatowego Komisji Skarg Wniosków i Petycji:

  1. Skarg nr  2023-1 do 2023- 4 na Przewodniczącego Rady Powiatu Kwidzyńskiego w związku z rażącym naruszeniem art. 6, art. 8 art. 9-10 kodeksu postępowania  administracyjnego (kpa) przy rozstrzyganiu wniosków Nr 1- 4   z dnia 30.03.2023r.  na posiedzeniu Rady Powiatu Kwidzyńskiego w dniu 26.06.2023r.
  2. Skarg nr  2023-5 do 2023- 8 na Przewodniczącego Komisji Skarg Wniosków i Petycji  Rady Powiatu Kwidzyńskiego w związku z rażącym naruszeniem art. 6, art. 8 art. 9-10 kodeksu postępowania  administracyjnego (kpa) przy rozstrzyganiu wniosków Nr 1- 4   z dnia 30.03.2023r.  na posiedzeniu Komisji Skarg wniosków i Petycji.  
  3. Skarg nr  2023-9 do 2023- 12 na Sekretarza Powiatu Kwidzyńskiego w związku z rażącym naruszeniem art. 6, art. 8 art. 9-10 kodeksu postępowania  administracyjnego (kpa) przy procedowaniu wniosków Nr 1- 4   z dnia 30.03.2023r.  popełnionych zarówno na posiedzeniu Komisji Skarg wniosków i Petycji  również Rady Powiatu Kwidzyńskiego

 

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

 

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Uzasadnienie

  1. Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2022, poz. 1526 z późn. zm.) zadaniem przewodniczącego rady powiatu jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Jednakże przewodniczący rady może reprezentować radę na zewnątrz, np. przed sądem administracyjnym, w przypadku, gdy rada jest organem, której działanie lub bezczynność jest przedmiotem skargi do sądu i posiada stosowne upoważnienie rady. Oznacza to, że przewodniczący rady nie może w takim postępowaniu reprezentować powiatu w sposób samoistny, czyli bez odpowiedniego upoważnienia rady oraz nie może sam udzielać stosownego upoważnienia, np. radcy prawnemu. Jednocześnie rada może też upoważnić inny podmiot do reprezentowania swoich interesów przed tym sądem np. radcę prawnego.
  2. W myśl art. 98 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny ( tekst jedn. Dz. U. z 2023, poz. 1610 z poźn. zm.) pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu. Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj, chyba że ustawa wymaga pełnomocnictwa do poszczególnej czynności. Z kolei przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( tekst jedn. Dz. U. z 2023, poz. 1634 z późn. zm.)  stanowią , że w postępowaniu w sprawie sądowoadministracyjnej stronami są skarżący oraz organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 32). Strony i ich organy lub przedstawiciele ustawowi mogą działać przed sądem osobiście lub przez pełnomocników (art. 34). Pełnomocnikiem strony może być adwokat lub radca prawny, a ponadto inny skarżący lub uczestnik postępowania, jak również rodzice, małżonek, rodzeństwo lub zstępni strony oraz osoby pozostające ze stroną w stosunku przysposobienia, a także inne osoby, jeżeli przewidują to przepisy szczególne (art. 35 § 1). Pełnomocnictwo może być do prowadzenia poszczególnych spraw (art. 36 pkt 2). Ponadto art. 54 § 2 cytowanej ustawy stanowi, że organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi, przekazuje skargę sądowi wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie trzydziestu dni od dnia jej wniesienia.
  3. Odnosząc się do treści Rozstrzygnięcia Nadzorczego Wojewody Pomorskiego z dnia 29.09.2023r. (PN-II.4231.82.2023.AR) Rada Powiatu Kwidzyńskiego podejmując przedmiotową uchwałę nr XLVII/252/2023 Rady Powiatu Kwidzyńskiego  z dnia 28.08.2023r.  kierowała się przede wszystkim stanem faktycznym, treścią skargi i wskazaną w skardze podstawą prawną (art. 246 kpa) oraz przepisami prawa. Ze stanu faktycznego oraz podstaw prawnych wynika że skargi (2023- 1 do 2023- 12) nie są skargami   złożonymi w trybie "ogólnoskargowym" (art. 221-240 k.p.a.) lecz są skargami  Wnioskodawcy niezadowolonego  ze sposobu załatwienia jego czterech  wniosków uchwałami Rady  Powiatu Kwidzyńskiego  z dnia 26.06.2023r. nr XVL/242/2023,   nr XVL/243/2023, nr  XVL/244/2023 i nr  XVL/245/2023. Skargi te więc są skargami na uchwałę rady powiatu złożonymi na podstawie art. 240  kodeksu postępowania administracyjnego, właściwym organem do ich rozpatrzenia jest zatem Wojewoda Pomorski.

W świetle powyższego podjęcie niniejszej uchwały jest uzasadnione.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Patrycja Rozmysłowicz 24-10-2023 12:05
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Administrator Portalu 24-10-2023
Ostatnia aktualizacja: - 24-10-2023 12:05