5. "KODEKS ETYCZNY PRACOWNIKÓW STAROSTWA POWIATOWEGO W KWIDZYNIE"
KODEKS ETYCZNY
PRACOWNIKÓW starostwa Powiatowego W kwidzynie
wstęp
Kodeks etyczny pracowników Starostwa Powiatowego w Kwidzynie opiera się na fundamentalnych wartościach: uczciwości, sprawiedliwości, szacunku, prawdzie, godności i lojalności oraz odwołuje się do ogólnie obowiązujących norm moralnych.
Niniejszy dokument ma na celu poprawienie jakości funkcjonowania Starostwa oraz zwiększenie zaufania mieszkańców do samorządu powiatowego i wsparcie pracowników urzędu w realizowaniu standardów etycznego postępowania i zachowania się związanych z pełnieniem przez nich obowiązków.
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1.
Ilekroć w niniejszym kodeksie jest mowa o:
1) Starostwie - należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Kwidzynie;
2) Kodeksie - należy przez to rozumieć Kodeks Etyczny pracowników Starostwa Powiatowego w Kwidzynie;
3) Pracowniku - należy przez to rozumieć pracownika samorządowego Starostwa Powiatowego w Kwidzynie w myśl ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn zm.).
ZASADY OGÓLNE
§ 2.
1. Pracownik w swojej pracy kieruje się przepisami prawa, postanowieniami zawartymi w uchwałach organów samorządu powiatowego i niniejszym kodeksie oraz dobrymi obyczajami.
2. Kodeks wyznacza zasady (standardy) postępowania pracowników Starostwa w związku z wykonywaniem przez nich zadań publicznych oraz zachowań w pracy.
§ 3.
1. Pracownik samorządowy traktuje pracę jako służbę publiczną, ma zawsze na względzie dobro wspólnoty samorządowej powiatu.
2. Działa zawsze tak, aby być wzorem praworządności i prowadzić do pogłębienia zaufania mieszkańców do Starostwa.
3. Pamięta, że swoim postępowaniem daje świadectwo o powiecie kwidzyńskim oraz współtworzy wizerunek pracownika samorządowego.
4. Nie dopuszcza do powstania konfliktu interesów między interesem publicznym a prywatnym; w sytuacji powstania konfliktu interesów dba, aby został on rozstrzygnięty na korzyść interesu publicznego.
5. Pamięta o służebnym charakterze swojej pracy, wykonuje ją z poszanowaniem godności innych i poczuciem godności własnej.
WYKONYWANIE OBOWIĄZKÓW
§ 4.
1. Pracownik wykonuje obowiązki rzetelnie i bezstronnie wykorzystując w sposób najlepszy swoją wiedzę i umiejętności.
2. Pracownik w szczególności:
1) rozpatruje sprawy zgodnie z prawem i bez zbędnej zwłoki, z wrażliwością, posługując się językiem prostym i zrozumiałym dla mieszkańców powiatu,
2) pracuje sumiennie, dążąc do osiągnięcia najlepszych rezultatów swojej pracy i mając na względzie wnikliwe oraz rozważne wykonywanie powierzonych mu zadań,
3) nie uchyla się od podejmowania rozstrzygnięć oraz odpowiedzialności za te rozstrzygnięcia,
4) jest twórczy w podejmowaniu i wykonywaniu zadań, a wyznaczone obowiązki realizuje aktywnie, angażując w to swoją wiedzę i umiejętności,
5) w rozpatrywaniu spraw nie kieruje się emocjami, ale literą prawa i obiektywizmem,
6) traktuje mieszkańców powiatu w podobnych okolicznościach w taki sam sposób,
7) powiadamia z odpowiednim wyprzedzeniem o zmianie przepisów, które mają niekorzystny wpływ na uprawnienia mieszkańców,
8) informuje mieszkańców, iż mogą się odwoływać od niekorzystnych dla nich decyzji,
9) jest gotów do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów i do ich naprawienia,
10) racjonalnie, oszczędnie i efektywnie gospodaruje majątkiem samorządu i środkami publicznymi, będąc gotowy do rozliczenia swoich działań w tym zakresie,
11) dotrzymuje zobowiązań, kierując się prawem i przewidzianym trybem działania,
12) jest lojalny wobec swoich zwierzchników i podwładnych oraz gotów do wykonywania służbowych poleceń w sposób gwarantujący poszanowanie prawa i ograniczający możliwość popełniania pomyłek,
13) jest powściągliwy i rozważny w publicznym wypowiadaniu poglądów na temat pracy swojego urzędu.
14) zgłasza wątpliwości dotyczące celowości lub legalności decyzji podejmowanych w Starostwie bezpośredniemu przełożonemu lub w przypadku braku reakcji odpowiednim organom.
MERYTORYCZNE PRZYGOTOWANIE PRACownika samorządowego
§ 5.
1. Pracownik dba o podnoszenie swoich kwalifikacji, kompetencji wiedzy.
2. Pracownik w szczególności:
1) dąży do pełnej znajomości aktów prawnych oraz wszystkich faktycznych i prawnych okoliczności sprawy,
2) rozwija wiedzę zawodową, potrzebną do jak najlepszego wykonywania pracy w urzędzie,
3) jest przygotowany do racjonalnego, merytorycznego i prawnego, uzasadnienia własnych decyzji i sposobu postępowania,
4) jest otwarty na współpracę oraz korzystanie z doświadczenia i wiedzy zwierzchników, kolegów i podwładnych, a w przypadku braku wiedzy specjalistycznej, do korzystania z pomocy ekspertów,
5) jeżeli w sprawie są wyrażane zróżnicowane opinie, dąży do uzgodnień opartych na rzeczowej, merytorycznej argumentacji,
6) przestrzega zasad poprawnego zachowania, zapobiega napięciom w pracy, zaś jeśli takie wystąpią - rozładowuje je.
ZASADA PRZEJRZYSTOSCI POSTĘPOWANIA I ZAPOBIEGANIE KORUPCJI
§ 6.
1. Pracownik dokłada wszelkich starań, aby jego postępowanie było jawne, zrozumiałe i wolne od podejrzeń o jakąkolwiek formę interesowności czy tez korupcji.
2. Pracownik w szczególności:
1) od uczestników prowadzonych spraw nie przyjmuje żadnych korzyści materialnych lub osobistych, ani obietnic takich korzyści,
2) w prowadzonych sprawach traktuje równo wszystkich uczestników, nie ulega żadnym naciskom,
3) nie dopuszcza do podejrzeń o związek między interesem publicznym i prywatnym,
4) nie demonstruje zażyłości z osobami publicznie znanymi ze swej działalności politycznej, gospodarczej, społecznej lub religijnej, wystrzega się promowania jakichkolwiek grup interesu,
5) nie podejmuje żadnych prac ani zajęć, które kolidują z obowiązkami służbowymi,
6) udostępnia obywatelom żądane przez nich informacje i umożliwia dostęp do publicznych dokumentów zgodnie z zasadami określonymi w ustawach,
7) nie ujawnia informacji niejawnych, do których ma dostęp ani nie wykorzystuje ich dla korzyści finansowych lub osobistych, zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu zatrudnienia.
ZASADA NEUTRALNOŚCI POLITYCZNEJ
§ 7.
1. Pracownik w wykonywaniu zadań i obowiązków jest neutralny politycznie.
2. Pracownik w szczególności:
1) nie manifestuje publicznie w miejscu pracy i przy wykonywaniu obowiązków służbowych, swoich poglądów i sympatii politycznych,
2) rzetelnie realizuje swoje zadania i obowiązki bez względu na własne przekonania i polityczne poglądy,
3) dystansuje się od wszelkich wpływów i nacisków politycznych, które mogą prowadzić do działań stronniczych,
4) nie angażuje się w działania administracji samorządowej, które mogłyby służyć ugrupowaniom politycznym,
5) zapewnia jasność i przejrzystość własnych relacji z osobami pełniącymi funkcje polityczne,
6) nie wykorzystuje wpływów politycznych na rekrutację i możliwość awansu w Urzędzie.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 8.
1. Pracownicy są zobowiązani przestrzegać przepisów Kodeksu i kierować się jego zasadami w pracy i poza pracą
2. Pracownik wykonujący obowiązki opiekuna praktykanta lub stażysty winien uczynić wszystko, aby przygotować te osoby do właściwego wykonywania obowiązków pracownika samorządowego i przestrzegania zasad kodeksu etycznego.
3. Za nieprzestrzeganie przepisów niniejszego kodeksu pracownicy samorządowi ponoszą przewidzianą prawem odpowiedzialność porządkową wynikającą z ustawy o pracownikach samorządowych i kodeksu pracy.
4. Wszelkie naruszenia Kodeksu przez pracowników będą rozpoznawane zgodnie z wprowadzoną zarządzeniem starosty Procedurą postępowania w przypadku naruszenia kodeksu etycznego pracowników Starostwa Powiatowego w Kwidzynie.
§ 9.
Kodeks etyczny ma zastosowanie do wszystkich pracowników starostwa Powiatowego w Kwidzynie bez względu na sposób nawiązania stosunku pracy.
§ 10.
Kodeks etyczny pracowników Starostwa Powiatowego w Kwidzynie zostaje przyjęty przez pracowników z dniem 30 czerwca 2005 r. i wchodzi w życie 14 dni od ogłoszenia go na tablicy ogłoszeń starostwa, stronie internetowej i Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) powiatu kwidzyńskiego.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Justyna Tarka | 04-03-2016 07:40 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 04-03-2016 | |
Ostatnia aktualizacja: | Justyna Tarka | 04-03-2016 07:50 |