Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Starostwo Powiatowe w Kwidzynie

Uchwała nr 492/22 Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 30 sierpnia 2022 r. w sprawie wniosku o udzielenie dotacji w terminie wcześniejszym niż od początku następnego roku budżetowego.

Uchwała nr 492/22

Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego

z dnia 30 sierpnia 2022 r.

 

 

w sprawie wniosku o udzielenie dotacji w terminie wcześniejszym niż od początku następnego roku budżetowego.

 

           

Na podstawie art. 32 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526), art. 26 ust. 1, art. 33 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 oraz
ust. 4 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz.1930, z późn. zm.) i uchwały Nr XIII/100/2019 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 9 grudnia 2019 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół oraz placówek prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego i osoby fizyczne, dla których Powiat Kwidzyński jest organem rejestrującym oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania (Dz. Urz. Woj. Pomor. poz. 181)

 

Zarząd Powiatu uchwala, co następuje:

 

§ 1

 

Odmawia się udzielenia dotacji Technikum Kształcenia Zawodowego nr 4 w Kwidzynie w terminie od 1 września 2022 r., tj. terminie wcześniejszym niż od początku następnego roku budżetowego. 

 

§ 2

 

Nadzór nad realizacją uchwały powierza się Członkowi Zarządu według kompetencji.

 

§ 3

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Uzasadnienie

 

     Na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1930, z późn. zm.) niepubliczne szkoły,  w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będącej dla tych szkół organem rejestrującym, w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.  Dotacja, o której mowa w art. 26 jest przekazana pod warunkiem, że zostaną spełnione przesłanki określone w art. 33 ust. 1 pkt 1 i pkt 2, cyt.:

„Dotacje, o których mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26 i art. 28-32, są przekazywane pod warunkiem, że:

  1. ) organ prowadzący przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę oraz placówkę, o której mowa w art. 2 pkt 6-8 ustawy - Prawo oświatowe, przekaże organowi dotującemu informację o planowanej liczbie odpowiednio dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, nie później niż do dnia 30 września roku bazowego - w przypadku dotacji, o których mowa w art. 15, art. 17, art. 19, art. 21, art. 26 ust. 1, 2, 5 i 8, art. 29, art. 30, art. 31 ust. 1 i 1a oraz art. 31a ust. 1;
  2. ) przedszkole, inna forma wychowania przedszkolnego, szkoła oraz placówka, o której mowa w art. 2 pkt 6-8 ustawy - Prawo oświatowe, przekaże dane do systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku bazowego - w przypadku dotacji, o których mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32;”,

tj. że organ prowadzący szkołę przekaże organowi dotującemu informację o planowanej liczbie uczniów, nie później niż do dnia 30 września roku bazowego oraz szkoła przekaże dane
do systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku bazowego.

Z kolei w myśl art. 33 ust. 4 wymienionej ustawy na wniosek organu prowadzącego odpowiednio przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę, o której mowa w art. 2 pkt 6-8 ustawy Prawo oświatowe, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do udzielenia dotacji, o której mowa odpowiednio w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32, może wyrazić zgodę na odstąpienie od terminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, lub na udzielenie dotacji w terminie wcześniejszym niż od początku następnego roku budżetowego w przypadku nie przekazania informacji i danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2.

     Technikum Kształcenia Zawodowego nr 4 w Kwidzynie, ul. 11 Listopada 29, 82-500 Kwidzyn zostało wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Powiat Kwidzyński w dniu 18 lipca 2022 r. pod numerem EZ.4321.2.2022. Dzień rozpoczęcia działalności określono w zgłoszeniu  na 1 września 2022 r. W dniu 22 lipca 2022 r. osoba prowadząca szkołę złożyła pismo o udzielenie dotacji Technikum Kształcenia Zawodowego nr 4 w Kwidzynie (oraz Kwidzyńskiej Szkole Realnej - Liceum Ogólnokształcącemu nr 3 w Kwidzynie) w terminie wcześniejszym niż od początku następnego roku budżetowego, tj. od 1 września 2022 r. Pismem EZ.4331.17.2022 z dnia 29 lipca 2022 r. wezwano osobę prowadzącą szkołę do uzupełnienia wniosku o informację o planowanej liczbie uczniów w poszczególnych szkołach. Wnioski o udzielenie dotacji zawierające planowaną liczbę uczniów poszczególnych szkół wpłynęły do Starostwa Powiatowego w Kwidzynie w dniu 9 sierpnia 2022 r.

     Na podstawie podanej przez osobę prowadzącą szkołę planowanej liczby uczniów Technikum Kształcenia Zawodowego nr 4 w Kwidzynie oszacowano, że wysokość środków finansowych za okres od 1 września 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., które należałoby zabezpieczyć po stronie wydatków w budżecie Powiatu Kwidzyńskiego w bieżącym roku budżetowym to 174 363 zł. Należy jednak mieć na uwadze, że osoba prowadząca szkołę wystąpiła o udzielenie dotacji w terminie od 1 września 2022 r., tj. wcześniejszym niż od początku następnego roku budżetowego, również dla drugiej szkoły - Kwidzyńskiej Szkoły Realnej - Liceum Ogólnokształcącego nr 3 w Kwidzynie, dla której należałoby z kolei zabezpieczyć w budżecie Powiatu środki finansowe w wysokości 72 654 zł. Łącznie Powiat musiałby zaplanować w bieżącym budżecie środki w wysokości 247 017 zł z przeznaczeniem na dotacje podmiotowe dla wymienionych szkół w okresie od 1 września 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. - nie mając źródła finansowania w postaci części oświatowej subwencji ogólnej i angażując środki własne, ponieważ uczniowie tych szkół nie byli uwzględnieni w kalkulacji części oświatowej subwencji ogólnej przeznaczonej dla jednostki samorządu terytorialnego, tj. Powiatu Kwidzyńskiego na rok 2022.

Środki finansowe, którymi dysponuje Powiat, są już zaplanowane zgodnie z zasadami planowania budżetu jednostki samorządu terytorialnego na konkretne zadania oświatowe i nie ma wolnych środków, które można byłoby przeznaczyć na dotację (dotacje) dla wymienionej nowej szkoły (nowych szkół). Plan wydatków na dotacje podmiotowe dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek już dotowanych w bieżącym roku wykonany jest w około 65% (z uwzględnieniem wydatków na dotacje, które poniesione zostaną w sierpniu bieżącego roku). Nie ma możliwości zmniejszenia zaplanowanych wydatków którejś ze szkół/placówek na rzecz wydatków nowej szkoły/nowych szkół. Wydatki ogółem wykonane na dzień 30 czerwca 2022 r. w dziale 801 Oświata i wychowanie stanowią 49,01%, a w dziale 854 Edukacyjna opieka wychowawcza: 48,68%. Część zadań zaplanowano przy tym do realizacji wyłącznie w drugiej połowie roku. Zatem w pierwszej kolejności Powiat zobowiązany jest do sfinansowania wydatków oświatowych zaplanowanych już w budżecie na 2022 r., w tym dotyczących m. in. utrzymania powiatowych szkół i placówek oraz dotowania wskazanych publicznych i niepublicznych szkół i placówek. Inflacja i rosnące ceny, w tym energii elektrycznej, gazu i ogrzewania budynków to wyższy koszt prowadzenia powiatowych szkół i placówek. W bieżącym roku wydatki zaplanowane na energię elektryczną, opał, wodę i wywóz nieczystości w powiatowych szkołach na dzień 12 sierpnia 2022 r. wykonane zostały w ok. 70 % i będą wymagały dodatkowych środków. Powiat musi zabezpieczyć także finanse na obligatoryjne dodatkowe zadania wynikające ze zmian w obowiązujących przepisach, w tym aktualizacje udzielonych dotacji podmiotowych (sierpień i październik bieżącego roku) oraz podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli w prowadzonych szkołach i placówkach, a także etaty specjalistów w szkołach ogólnodostępnych. Kwota zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej na te cele nie pokrywa w pełni faktycznych wydatków. Ponadto Powiat musi wziąć pod uwagę, iż w wyniku rekrutacji od 1 września 2022 r. liczba uczniów może się zwiększyć w już dotowanych szkołach oraz placówkach publicznych i niepublicznych, co może wymgać większych środków, gdyż dotacja przysługuje na każdego ucznia szkoły/placówki. W związku z nową organizacją szkół i placówek prowadzonych przez Powiat obecnie przeliczane są koszty funkcjonowania na okres 4 miesięcy bieżącego roku.

Wprawdzie z ogólnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej ujętej w ustawie budżetowej na rok 2022, wyodrębnia się zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r.
o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 1672) rezerwę części oświatowej subwencji ogólnej, którą dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych (po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego) i jednostki samorządu terytorialnego w trakcie roku budżetowego mogą ubiegać się o środki z wymienionej rezerwy, jednakże muszą one spełnić ustalone Kryteria podziału rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej. Zgodnie z  kryterium I. Dofinansowanie z tytułu wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych, polegającego na wzroście liczby uczniów przeliczeniowych w odniesieniu do danych przyjętych do naliczenia algorytmem części oświatowej subwencji ogólnej na 2022 r. - w sytuacji, gdy po dniu sprawozdawczym, tj. po dniu 30. 09. 2021 r. wzrosła liczba zadań oświatowych w zakresie liczby uczniów, wychowanków, korzystających lub słuchaczy, jednostka samorządu terytorialnego może ubiegać się o zwiększenie subwencji oświatowej na 2022 r. Kwota dofinansowania z tytułu wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych zostanie wyliczona przez Ministerstwo Edukacji i Nauki zgodnie z zasadami określonymi w algorytmie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2022 na podstawie danych zgromadzonych w systemie informacji oświatowej. Proponowane kwoty dofinansowania z tytułu poszczególnych kryteriów zostaną ustalone po dokonaniu weryfikacji wniosków (złożonych zgodnie z wymogami określonymi w kryteriach) w porozumieniu z Zespołem ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Zgodnie zatem z kryteriami podziału rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2022 dofinansowanie z tytułu wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych, polegającego na wzroście liczby uczniów przeliczeniowych w odniesieniu do danych przyjętych do naliczenia algorytmem części oświatowej subwencji ogólnej na 2022 r. przysługuje w sytuacji, gdy po dniu sprawozdawczym, tj. po dniu 30 września 2021 r. wzrośnie liczna zadań oświatowych. Organ na dzień sporządzania odmowy, nie mógł wyliczyć, czy wzrośnie liczba zadań szkolnych i pozaszkolnych i czy Powiat będzie mógł wystąpić do Ministerstwa Edukacji i Nauki o dofinansowanie z tego tytułu oraz otrzymać dodatkowe środki. Udzielenie dotacji od września bieżącego roku spowodowałoby wydatkowanie środków na cele fakultatywne kosztem innych obowiązkowych zadań. Subwencja oświatowa nie zabezpiecza wszystkich wydatków oświatowych Powiatu.

Wzrost zadań edukacyjnych danej jednostki samorządu terytorialnego określony jest w odniesieniu do wszystkich jednostek prowadzonych i dotowanych. Takiej oceny będzie można dokonać po umieszczeniu stosownej informacji w Systemie Informacji Oświatowej wg stanu na 30 września 2022 r.

Odmowa udzielenia dotacji w terminie wcześniejszym niż od początku następnego roku budżetowego poprzedzona została analizą. Zgodnie z § 30 statutu Technikum Kształcenia Zawodowego nr 4 w Kwidzynie finansowanie działalności Szkoły następuje ze środków pochodzących z:

  1. ) opłat na Fundusz Szkolny wnoszonych rzez rodziców lub w przypadku pełnoletniości przez uczniów uczęszczających do szkoły, na podstawie zawartej umowy edukacyjnej;
  2. ) dotacji;
  3. ) odsetek bankowych;
  4. ) opłat za zajęcia dodatkowe;
  5. ) darowizn, zapisów i innych źródeł dozwolonych prawem.

     W świetle powyższego, po dokonaniu analizy i oceny możliwości Powiatu w zakresie udzielenia dotacji Technikum Kształcenia Zawodowego nr 4 w Kwidzynie od 1 września 2022 r., tj. w terminie wcześniejszym niż od początku następnego roku budżetowego, Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego nie widzi możliwości udzielenia dotacji szkole we wnioskowanym wcześniejszym terminie.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Patrycja Rozmysłowicz 31-08-2022 08:25
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Anna Baranow 31-08-2022
Ostatnia aktualizacja: Patrycja Rozmysłowicz 31-08-2022 08:26