Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Starostwo Powiatowe w Kwidzynie

Uchwała Nr 533/22 Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie uznania petycji za niezasadną.

Uchwała Nr 533/22

Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego

z dnia 15 grudnia 2022 r.

 

w sprawie uznania petycji za niezasadną

 

Na podstawie art. 32 ust 1, art. 32 ust. 2 pkt 2 i art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 ro samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2022r. poz. 1526, art. 6 ust. 2 ustawy z 11.07.2014 r. o petycjach (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 870 z późn.zm.) oraz Uchwały Nr XL/223/2022 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 5 grudnia 2022 r. w sprawie przekazania petycji Zarządowi Powiatu Kwidzyńskiego Zarząd Powiatu, uchwala co następuje :

 

§ 1

 

Po zapoznaniu się petycją zakładowych organizacji związkowych NSZZ Solidarność przy DPS w Kwidzynie oraz przy DPS „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie  w sprawie zaplanowania w budżecie powiatu na 2023r. środków finansowych z przeznaczeniem na wzrost wynagrodzeń pracowników Domów Pomocy Społecznej w 2023r. Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego postanawia uznać petycję za niezasadną.

§ 2

 

Nadzór nad realizacja uchwały powierza się Wicestaroście.

 

§ 3

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Uzasadnienie

  1. Zarząd Powiatu co do zasady podziela wniosek zakładowych organizacji związkowych NSZZ Solidarność przy DPS w Kwidzynie oraz przy DPS „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie  dotyczący wzrostu wynagrodzeń pracowników tych jednostek podobnie jak pracowników pozostałych jednostek organizacyjnych powiatu  w świetle rosnącego  wskaźnika inflacji i tym  samym deprecjacji pieniądza tj.  obniżenia się siły nabywczej pieniądza.
  2. Uchwała nr XL/219/2022r. Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 05.12.2022r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kwidzyńskiego na rok 2023, przedstawiona przez Zarząd pomimo spadku dochodów z PIT –u   w 2023r., który jest podstawowym dochodem własnym budżetu powiatu, przewiduje wzrost o 10 % średniego wynagrodzenia  pracowników powiatowych jednostek w tym DPS (poza pracownikami objętym Kartą Nauczyciela).  
  3. Starosta ustala  dla DPS w Kwidzynie zgodnie z treścią art. 60 ustawy z dnia z dnia 12 marca 2004 o pomocy społecznej średniomiesięczny koszt utrzymania mieszkańca  biorąc za podstawę kwotę rocznych kosztów działalności domu wynikającą z utrzymania mieszkańców, z roku poprzedniego, bez kosztów inwestycyjnych i wydatków na remonty, powiększoną o prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, przyjęty w ustawie budżetowej na dany rok kalendarzowy, podzieloną przez liczbę miejsc, ustaloną jako sumę rzeczywistej liczby mieszkańców w poszczególnych miesiącach roku poprzedniego. Koszt ten w latach 2018 – 2022 wzrastał średniorocznie o 7,17% natomiast na 2023r. planowany koszt winien wzrosnąć o 12,57%
  4. Dotacja udzielana przez Wojewodę dla pensjonariuszy umieszczonych w DPS w Kwidzynie przed rokiem 2004, latach 2018 – 2022 wrastała średnio o 5,6 % przy wskaźniku inflacji wynoszącym ca 2,44% za te lata,  natomiast na rok 2023r. planowany wzrost wynosi 1,01 % przy planowanym, wskaźniku inflacji 9,80 % zgodnie z ustawą budżetową na rok 2023.
  5. Starosta ustala  dla DPS „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie zgodnie z treścią art. 60 ustawy z dnia z dnia 12 marca 2004 o pomocy społecznej średniomiesięczny koszt utrzymania mieszkańca  biorąc za podstawę kwotę rocznych kosztów działalności domu wynikającą z utrzymania mieszkańców, z roku poprzedniego, bez kosztów inwestycyjnych i wydatków na remonty, powiększoną o prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, przyjęty w ustawie budżetowej na dany rok kalendarzowy, podzieloną przez liczbę miejsc, ustaloną jako sumę rzeczywistej liczby mieszkańców w poszczególnych miesiącach roku poprzedniego. Koszt ten w latach 2018 – 2022 wzrastał średniorocznie o 7,17% natomiast na 2023r. planowany koszt winien wzrosnąć o 12,57%
  6. Dotacja udzielana przez Wojewodę dla pensjonariuszy umieszczonych w DPS w Ryjewie przed rokiem 2004, latach 2018 – 2022 wrastała średnio  o 5,67 % przy wskaźniku inflacji wynoszącym ca 2,44% za te lata,  natomiast na rok 2023r. planowany wzrost wynosi 0,68 % przy planowanym, wskaźniku inflacji 9,80 % zgodnie z ustawą budżetową na rok 2023.
  7. Przedstawione dane w sposób jednoznaczny wykazują corocznie znacznie niższy poziom wzrostu finansowania przez Wojewodę  w porównaniu z planowana inflacją wskazywana w ustawach budżetowych.
  8. Zarząd Powiatu stoi na stanowisku, że nie ponosi odpowiedzialności za powyższe w tym za „stabilizowanie poziomu minimalnego wynagrodzenia i związany z tym spadek różnicy minimalnego wynagrodzenia w stosunku do wynagrodzenia średniego” w DPS, które w latach 2018-2022 wzrastało średniorocznie o 7%, Notabene sytuacja taka dotyczy wszystkich pracodawców.  W ocenie Zarządu Powiatu zatem adresatem petycji winna być administracja rządowa, która decyduje w szczególności o poziomie płacy minimalnej,     o poziomie dotacji udzielanej przez Wojewodę dla pensjonariuszy umieszczonych w DPS przed rokiem 2004 a zwłaszcza za wzrost inflacji.
  9. W ocenie Zarządu Powiatu nie jest możliwe wyłączenie kosztów wynagrodzeń z rachunku ekonomicznego wiążącego wydatki tych jednostek z ich dochodami, albowiem  ich koszt musiałby zostać pokryty z innych dochodów powiatu kosztem innych równie ważnych zadań realizowanych przez inne powiatowe jednostki i pracowników tych jednostek.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Patrycja Rozmysłowicz 15-12-2022 11:59
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Administrator Portalu 15-12-2022
Ostatnia aktualizacja: - 15-12-2022 11:59