Uchwała nr VI/30/2024 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 30 września 2024r. w sprawie petycji dotyczącej wprowadzenia audiowizualnej rejestracji przebiegu obrad komisji Rady Powiatu Kwidzyńskiego oraz udostępnienia zapisu na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
Uchwała nr VI/30/2024
Rady Powiatu Kwidzyńskiego
z dnia 30 września 2024r.
w sprawie petycji dotyczącej wprowadzenia audiowizualnej rejestracji przebiegu obrad komisji Rady Powiatu Kwidzyńskiego oraz udostępnienia zapisu na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
Na podstawie art. 16a ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 107), § 64? ust. 1 Załącznika nr 1 do uchwały Nr X/70/2011 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 29 sierpnia 2011 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kwidzyńskiego ( Dz. Urz. Woj. Pom. z 2011 r. Nr 130 poz. 2591 ze zm.: Dz. Urz. Woj. Pom. z 2018 r. poz. 3894, z 2019 r. poz. 62 ) oraz art. 9 ust. 2 ustawy z 11 lipca 2014 r. o petycjach(tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 870), uwzględniając stanowisko komisji skarg, wniosków i petycji Rady Powiatu Kwidzyńskiego.
Rada Powiatu uchwala, co następuje:
§ 1
Po zapoznaniu się z petycją wniesioną w dniu 22 lipca 2024r. w sprawie wprowadzenia audiowizualnej rejestracji przebiegu obrad komisji Rady Powiatu Kwidzyńskiego oraz udostępnienia zapisu na stronie Biuletynu Informacji Publicznej, Rada Powiatu Kwidzyńskiego uznaje, iż petycja nie zasługuje na uwzględnienie z przyczyn określonych w uzasadnieniu do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
W dniu 22 lipca 2024 r. do Rady Powiatu Kwidzyńskiego wpłynęła petycja w sprawie wprowadzenia audiowizualnej rejestracji przebiegu obrad komisji Rady Powiatu Kwidzyńskiego oraz udostępnienia zapisu na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
Przewodniczący Rady Powiatu Kwidzyńskiego, stosownie do swoich kompetencji wynikających z art. 14 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107), działając w związku z § 64? ust. 1 Załącznika nr 1 do uchwały Nr X/70/2011 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 29 sierpnia 2011 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kwidzyńskiego (Dz. Urz. Woj. Pom. z 2011 r. Nr 130 poz. 2591 ze zm.: Dz. Urz. Woj. Pom. z 2018 r. poz. 3894,z 2019 r. poz. 62), skierował petycję do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, w celu przygotowania stanowiska Rady Powiatu w formie projektu uchwały.
W toku prowadzonego postępowania w dniu 23 sierpnia 2024r. Komisja Skarg Wniosków i Petycji stwierdziła, iż petycja spełnia wymogi formalne określone w art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) oraz dokonała analizy obowiązującego stanu prawnego, w szczególności zapoznała się z regulacjami prawnymi dotyczącymi jawności działania organów powiatu, zawartymi w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2024 r. poz. 107) oraz w ustawie dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902). W oparciu o przywołane przepisy Komisja Skarg, Wniosków i Petycji postanowiła zarekomendować Radzie uznanie petycji za bezzasadną i niezasługującą na uwzględnienie.
Wobec powyższego, Rada Powiatu uwzględniając stanowisko Komisji oraz mając na względzie obowiązujące przepisy stwierdziła, iż wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów został wskazany w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902 ze zm.), jako jeden ze sposobów udostępnienia informacji publicznej. Zgodnie z art. 18 cyt./ustawy posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów są jawne i dostępne.
Jawność działania organów powiatu została uregulowana również w art. 8a ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym i obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady powiatu i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów powiatu i komisji rady powiatu.
Ponad to, zgodnie art. 61 ust.2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2009 r. Nr 114 poz. 946) prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne, w tym do dostępu do dokumentów oraz wstępu na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu.
Mając na uwadze wskazaną powyżej regulację prawną zawartą w Konstytucji RP, ustawie o dostępie do informacji publicznej oraz ustawie o samorządzie powiatowym, Rada stwierdziła, iż jawność prac Komisji Rady oraz dostęp do przebiegu i wyników jej prac jest na tyle szeroko zagwarantowany obywatelom przez przywołane przepisy, iż zbędne jest wprowadzanie dodatkowego instrumentu w postaci audiowizualnej rejestracji przebiegu obrad Komisji Rady. Jak wykazano powyżej z jednej strony konieczność zapewnienia jawności życia publicznego nie uzasadnia przyjęcia takiego rozwiązania, a z drugiej strony może to skutkować obowiązkiem ponoszenia dodatkowych zbędnych obciążeń finansowych przez Powiat. Z przywołanych względów Rada podjęła uchwałę o nieuwzględnieniu petycji.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Agnieszka Kopeć-Bogdan | 01-10-2024 12:53 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Agnieszka Kopeć-Bogdan | 01-10-2024 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 01-10-2024 12:53 |