Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Starostwo Powiatowe w Kwidzynie

Uchwała nr VI/30/2024 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 30 września 2024r. w sprawie petycji dotyczącej wprowadzenia audiowizualnej rejestracji przebiegu obrad komisji Rady Powiatu Kwidzyńskiego oraz udostępnienia zapisu na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.

Uchwała nr VI/30/2024

Rady Powiatu Kwidzyńskiego

z dnia 30 września 2024r.

 

w sprawie petycji dotyczącej wprowadzenia audiowizualnej rejestracji przebiegu obrad komisji Rady Powiatu Kwidzyńskiego oraz udostępnienia zapisu na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.

 

Na podstawie art. 16a ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 107),  § 64? ust. 1 Załącznika nr 1 do uchwały Nr X/70/2011 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 29 sierpnia 2011 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kwidzyńskiego ( Dz. Urz. Woj. Pom. z 2011 r. Nr 130 poz. 2591 ze zm.: Dz. Urz. Woj. Pom. z 2018 r. poz. 3894, z 2019 r. poz. 62 ) oraz art. 9 ust. 2 ustawy z 11 lipca 2014 r. o petycjach(tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 870), uwzględniając stanowisko komisji skarg, wniosków i petycji Rady Powiatu Kwidzyńskiego.

 Rada Powiatu uchwala, co następuje:

§ 1

 

Po zapoznaniu się z petycją wniesioną w dniu 22 lipca 2024r. w sprawie wprowadzenia audiowizualnej rejestracji przebiegu obrad komisji Rady Powiatu Kwidzyńskiego                               oraz udostępnienia zapisu na stronie Biuletynu Informacji Publicznej, Rada Powiatu Kwidzyńskiego uznaje, iż petycja nie zasługuje na uwzględnienie z przyczyn określonych                       w uzasadnieniu do niniejszej uchwały.

 

§ 2

 

Wykonanie  uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu.

§ 3

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie

 

W dniu 22 lipca 2024 r. do Rady Powiatu Kwidzyńskiego wpłynęła petycja w sprawie wprowadzenia audiowizualnej rejestracji przebiegu obrad komisji Rady Powiatu Kwidzyńskiego oraz udostępnienia zapisu na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.

Przewodniczący Rady Powiatu Kwidzyńskiego, stosownie do swoich kompetencji wynikających z art. 14 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107), działając w związku z § 64? ust. 1 Załącznika nr 1 do uchwały Nr X/70/2011 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 29 sierpnia 2011 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kwidzyńskiego (Dz. Urz. Woj. Pom. z 2011 r. Nr 130 poz. 2591 ze zm.: Dz. Urz. Woj. Pom. z 2018 r. poz. 3894,z 2019 r. poz. 62), skierował petycję do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, w celu przygotowania stanowiska Rady Powiatu w formie projektu uchwały.

W toku prowadzonego postępowania w dniu 23 sierpnia 2024r. Komisja Skarg Wniosków i Petycji stwierdziła, iż  petycja spełnia wymogi  formalne określone w art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) oraz dokonała analizy obowiązującego stanu prawnego, w szczególności zapoznała się z regulacjami prawnymi dotyczącymi jawności działania organów powiatu, zawartymi w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym    (Dz.U. z 2024 r. poz. 107) oraz w ustawie dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902). W oparciu o przywołane przepisy Komisja Skarg, Wniosków i Petycji  postanowiła zarekomendować Radzie uznanie petycji za bezzasadną i niezasługującą na uwzględnienie.

Wobec powyższego, Rada Powiatu uwzględniając stanowisko Komisji oraz mając na względzie obowiązujące przepisy stwierdziła, iż wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów został wskazany w art.  7 ust. 1 pkt 3 ustawy   z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902 ze zm.), jako jeden ze sposobów udostępnienia informacji publicznej. Zgodnie z art. 18 cyt./ustawy posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów są jawne i dostępne.

Jawność działania organów powiatu została uregulowana również w art. 8a ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym i obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady powiatu i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów powiatu       i komisji rady powiatu.

Ponad to, zgodnie art. 61 ust.2  Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2009 r. Nr 114 poz. 946)  prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne, w tym do dostępu do dokumentów oraz wstępu na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu.

Mając na uwadze wskazaną powyżej regulację prawną zawartą w Konstytucji RP, ustawie o dostępie do informacji publicznej oraz ustawie o samorządzie powiatowym, Rada stwierdziła, iż jawność prac Komisji Rady oraz dostęp do przebiegu i wyników jej prac jest na tyle szeroko zagwarantowany obywatelom przez przywołane przepisy, iż zbędne jest wprowadzanie dodatkowego instrumentu w postaci audiowizualnej rejestracji przebiegu obrad Komisji Rady. Jak wykazano powyżej z jednej strony konieczność zapewnienia jawności życia publicznego nie uzasadnia przyjęcia takiego rozwiązania, a z drugiej strony może to skutkować obowiązkiem ponoszenia dodatkowych zbędnych obciążeń finansowych przez Powiat. Z przywołanych względów Rada podjęła uchwałę o nieuwzględnieniu petycji.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Agnieszka Kopeć-Bogdan 01-10-2024 12:53
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Agnieszka Kopeć-Bogdan 01-10-2024
Ostatnia aktualizacja: - 01-10-2024 12:53